"Евробарометър": Българите най-често са изложени на дезинформация и фалшиви новини
/ брой: 134
Българите най-често са изложени на дезинформация и фалшиви новини, сочи проучване на "Евробарометър". За 86 на сто телевизията доминира като основен източник на информация. Като цяло обществените медии се ползват с най-високо доверие от 49%, следвани от печата - 39% и частните телевизионни канали и радиостанции - 27%, показва изследването.
В България едва 13 на сто от населението чете вестници при средно 21% в ЕС. За това пък близо половината от българите или 47% всеки ден използват социалните медии при средно една четвърт или 26 на сто за ЕС. По-младите са много по-склонни да използват социални медийни платформи и блогове за достъп до новини - 46% от 15-24-годишните спрямо 15% от хората над 55 години. 88% от анкетираните получават поне някои онлайн новини чрез смартфон, компютър или лаптоп.
Достъпът до новинарски публикации чрез социалните мрежи е още по-важен за младите хора - 43% от лицата на възраст 15-24 години спрямо 24% от респондентите над 55 години.
Българите са най-склонни да признаят, че често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини през последните седем дни. 55% от тях смятат, че това им се случва "много често" или "често". По-голямата част от анкетираните се чувстват уверени, че могат да разпознаят дезинформацията и фалшивите новини. 12 на сто са "много уверени", а 52% - "до известна степен уверени". Нивото на увереност при разграничаването между истински и фалшиви новини намалява с възрастта и се увеличава с образователното равнище.