Епидемия от физически неактивни деца обяви СЗО
Четирима от петима младежи в глобален мащаб не са достатъчно физически активни, което е вредно за здравето им, сочи публикуван днес доклад на Световната здравна организация, който предупреждава, че специално момичетата се нуждаят от повече упражнения, съобщи БНР.
В първия по рода си доклад за глобалните тенденции за физическата активност на подрастващите, СЗО подчертава спешната необходимост от действия младите хора да бъдат разделени от екраните и да се движат повече.
Категорично трябва да положим повече усилия или ще бъдем изправени пред мрачна здравна картина за тези младежи, заявява съавторът на изследването Лийн Райли.
Докладът е базиран на данни от проучвания между 2001 и 2016 г. на около 1,6 млн. ученици на възраст между 11 и 17 години в 146 страни, включително България.
Установено е, че 81% от тях не покриват препоръките на СЗО за физическо натоварване от поне час на ден – ходене, игри, каране на велосипед или организирано спортуване.
Тенденцията е притеснителна, тъй като редовната физическа активност е предпоставка за добро здраве – от подобрена сърдечна дейност до по-добро когнитивно функциониране, което улеснява учебния процес.
Упражненията са и ключ в усилията за обуздаване на глобалната епидемия от затлъстяване.
Едва 15% от момичетата в света се натоварват физически според препоръката на СЗО в сравнение с 22% от момчетата.
Момичетата са по-малко активни от момичетата във всички държави, освен в Афганистан, Самоа, Тонга и Замбия.
„Децата не са мързеливи“, каза д-р Фиона Бул от СЗО и допълва: „Това ни казва нещо универсално, но то не е за децата. Това е небрежност и наш неуспех да превърнем физическата активност в приоритет – и изглежда това е глобална тенденция“.
Няма един-единствен отговор, който обяснява защо нивата на активност са толкова ниски. Един от тях е фокусът върху учението, който засенчва физическата култура.
„Младите хора в тази група са насърчавани да се трудят здраво, да учат за изпити“, казва Райли. „Много често за дълги периоди от деня те седят в училище или пишат домашни и нямат възможност да бъдат по-активни“, отбелязва още тя.