Електрическите самолети вече не са фантазия
Амбициозните планове на скандинавците да използват зелената енергия за полети в небето
/ брой: 149
Човечеството със своята дейност променя живота на планетата, променя климата, но също със своята дейност хората трябва да запазят Земята за бъдните поколения. Нужна им е смелост, за да приемат трудни решения и повече доверие в науката и новите технологии. Иновациите са във всичко и навсякъде, желанието и обществената воля ще помогнат да ги използваме пълноценно.
Например доброто старо електричество - най-чистата енергия.
Транспортният министър на Норвегия Кетил Солвик-Олсен и Даг Фалк-Петерсен, изпълнителен директор на държавното предприятие „Авинор“, извършиха няколкоминутен полет около летището на Осло с електрическия самолет „Алфа Електро Г2“, построен от фирма „Пипистрел“ в Словения.
„Това е… първият пример, в който ние се придвижваме бързо напред към „зелената“ авиация“, казва Солвик-Олсен.
„Ние трябва да сме сигурни, че това е безопасно – хората няма да летят, ако не вярват на самолета“, съобщава Ройтерс.
Държавната компания „Авинор“, която експлоатира повечето от гражданските летища в страната, иска да бъде "първа в света", която да премине към електрически въздушен транспорт.
„Смятаме, че всички полети с продължителност до час и половина могат да бъдат изпълнявани с изцяло електрически самолети“, казва Даг Фалк-Петерсен, цитиран от в. „Индипендънт“, като отбеляза, че това ще обхване всички вътрешни полети и тези до съседните скандинавски столици.
Норвегия е планинска страна с пет милиона жители, където фиордите и островите предопределят много от пътищата да са къси, под 200 км, което е идеално за електрическите самолети, отбелязва Солвик-Олсен. Всички полети на малки разстояния в Норвегия да бъдат изцяло електрически до 2040 г., са плановете на националния публичен оператор на въздушния транспорт. В близко бъдеще „Авинор“ предвижда да обяви търг за тестване на маршрут, изпълняван от малък 19-местен електрически самолет.
Следвайки държавната политика, компанията си е поставила за цел да намали емисиите парникови газове от самолетите си в краткосрочен план чрез постепенното използване на биогорива през следващите години и след това чрез въвеждане в експлоатация на електрически самолети. Големи компании като „Боинг“ и „Еърбъс“ също разработват електрически самолети и смятат, че до десетилетие ще има самолети, превозващи до 70 пътници на кратки разстояния, а цените на електрическите батерии ще спаднат значително.
Норвегия е най-големият производител на нефт и газ в Западна Европа, но е и лидер в областта на електрическия транспорт. Там са регистрирани повече електромобили на пътя по отношение на пазарния дял, от която и да е друга държава в света. През месец май тази година 56% от всички продадени коли в страната са изцяло електрически или хибридни, като година по-рано са били 46 процента. Норвегия е и сред лидерите в света по съотношение на глава от населението на електрически коли като „Тесла“, „Нисан Лийф“ или „Фолксваген Голф“. Това е факт заради поощренията, които страната предлага при закупуването им – намалени такси и данъци, безплатно паркиране и освобождаване от тол такса по пътищата. Скандинавската държава е взела решение за спирането от движение на превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива. Според някои оценки всички автомобили в страната ще могат да работят на зелена енергия до 2025 г. Освен това в Норвегия има няколко проекта за разработка на електрически кораби.
През 2017 г. неправителствената организация „Енерги Норж“ обяви, че е възможно Норвегия да стане първата страна, задвижвана от 100% чиста електроенергия.
„Нашата цел е Норвегия, на базата на хидроенергията и по-доброто сътрудничество между бизнеса и властите, да стане първото изцяло електрическо общество в света до 2050 г.“, каза Олуф Улсет, директор на „Енерги Норж“. Страната се възползва от изобилието от реки и водопади, за да произвежда по-голямата част от електроенергията си, използвайки водноелектрически централи. Според различни източници 98% от електричеството в страната се генерира от чисти възобновяеми енергийни източници.
Първият електрически самолет „Еърбъс Е-Фан“ прелита през Ламанша през юли 2015 г. Електрическите самолети имат все още проблем с теглото си, с огромните батерии и с ограничения пробег. Двуместният самолет „Алфа Електро Г2“ има електрически двигател с мощност 50 КВ и батерия 21 КВч, достатъчни самолетът да лети във въздуха около един час и да измине 130 км. Самолетът тежи 350 кг и е излетял с общо тегло 570 кг, като пътуването е било много по-безшумно спрямо самолетите с традиционно гориво.
И двамата, министърът, но и пилот Солвик-Олсен и Фалк-Петерсън, казват, че трябва да са на строга диета преди полет. „Моята съпруга е щастлива от това…“ казва Солвик-Олсен.
Попитан за евентуалния първи полет с пътници, Фалк-Петерсън казва: „Прогнозата ми е преди 2025 г… И всички ще са електрически до 2040 г.“
„Когато постигнем целта си, пътуването по въздух вече няма да създава проблем за климата, това ще бъде решение“, казва Фалк-Петерсен.