22 Декември 2024неделя13:16 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Електрическите самолети вече не са фантазия

Амбициозните планове на скандинавците да използват зелената енергия за полети в небето

/ брой: 149

автор:Иван Йорданов

visibility 2772

Човечеството със своята дейност променя живота на планетата, променя климата, но също със своята дейност хората трябва да запазят Земята за бъдните поколения. Нужна им е смелост, за да приемат трудни решения и повече доверие в науката и новите технологии. Иновациите са във всичко и навсякъде, желанието и обществената воля ще помогнат да ги използваме пълноценно.
Например доброто старо електричество - най-чистата енергия.
Транспортният министър на Норвегия Кетил Солвик-Олсен и Даг Фалк-Петерсен, изпълнителен директор на държавното предприятие „Авинор“, извършиха няколкоминутен полет около летището на Осло с електрическия самолет „Алфа Електро Г2“, построен от фирма „Пипистрел“ в Словения.
„Това е… първият пример, в който ние се придвижваме бързо напред към „зелената“ авиация“, казва Солвик-Олсен.
„Ние трябва да сме сигурни, че това е безопасно – хората няма да летят, ако не вярват на самолета“, съобщава Ройтерс.
Държавната компания „Авинор“, която експлоатира повечето от гражданските летища в страната, иска да бъде "първа в света", която да премине към електрически въздушен транспорт.
„Смятаме, че всички полети с продължителност до час и половина могат да бъдат изпълнявани с изцяло електрически самолети“, казва Даг Фалк-Петерсен, цитиран от в. „Индипендънт“, като отбеляза, че това ще обхване всички вътрешни полети и тези до съседните скандинавски столици.
Норвегия е планинска страна с пет милиона жители, където фиордите и островите предопределят много от пътищата да са къси, под 200 км, което е идеално за електрическите самолети, отбелязва Солвик-Олсен. Всички полети на малки разстояния в Норвегия да бъдат изцяло електрически до 2040 г., са плановете на националния публичен оператор на въздушния транспорт. В близко бъдеще „Авинор“ предвижда да обяви търг за тестване на маршрут, изпълняван от малък 19-местен електрически самолет.
Следвайки държавната политика, компанията си е поставила за цел да намали емисиите парникови газове от самолетите си в краткосрочен план чрез постепенното използване на биогорива през следващите години и след това чрез въвеждане в експлоатация на електрически самолети. Големи компании като „Боинг“ и „Еърбъс“ също разработват електрически самолети и смятат, че до десетилетие ще има самолети, превозващи до 70 пътници на кратки разстояния, а цените на електрическите батерии ще спаднат значително.
Норвегия е най-големият производител на нефт и газ в Западна Европа, но е и лидер в областта на електрическия транспорт. Там са регистрирани повече електромобили на пътя по отношение на пазарния дял, от която и да е друга държава в света. През месец май тази година 56% от всички продадени коли в страната са изцяло електрически или хибридни, като година по-рано са били 46 процента. Норвегия е и сред лидерите в света по съотношение на глава от населението на електрически коли като „Тесла“, „Нисан Лийф“ или „Фолксваген Голф“. Това е факт заради поощренията, които страната предлага при закупуването им – намалени такси и данъци, безплатно паркиране и освобождаване от тол такса по пътищата. Скандинавската държава е взела решение за спирането от движение на превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива. Според някои оценки всички автомобили в страната ще могат да работят на зелена енергия до 2025 г. Освен това в Норвегия има няколко проекта за разработка на електрически кораби.
През 2017 г. неправителствената организация „Енерги Норж“ обяви, че е възможно Норвегия да стане първата страна, задвижвана от 100% чиста електроенергия.
„Нашата цел е Норвегия, на базата на хидроенергията и по-доброто сътрудничество между бизнеса и властите, да стане първото изцяло електрическо общество в света до 2050 г.“, каза Олуф Улсет, директор на  „Енерги Норж“. Страната се възползва от изобилието от реки и водопади, за да произвежда по-голямата част от електроенергията си, използвайки водноелектрически централи. Според различни източници 98% от електричеството в страната се генерира от чисти възобновяеми енергийни източници.
Първият електрически самолет „Еърбъс Е-Фан“ прелита през Ламанша през юли 2015 г. Електрическите самолети имат все още проблем с теглото си, с огромните батерии и с ограничения пробег. Двуместният самолет „Алфа Електро Г2“ има електрически двигател с мощност 50 КВ и батерия 21 КВч, достатъчни самолетът да лети във въздуха около един час и да измине 130 км. Самолетът тежи 350 кг и е излетял с общо тегло 570 кг, като пътуването е било много по-безшумно спрямо самолетите с традиционно гориво.
И двамата, министърът, но и пилот Солвик-Олсен и Фалк-Петерсън, казват, че трябва да са на строга диета преди полет. „Моята съпруга е щастлива от това…“ казва Солвик-Олсен.
Попитан за евентуалния първи полет с пътници, Фалк-Петерсън казва: „Прогнозата ми е преди 2025 г… И всички ще са електрически до 2040 г.“
„Когато постигнем целта си, пътуването по въздух вече няма да създава проблем за климата, това ще бъде решение“, казва Фалк-Петерсен.



Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 13294

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 10538

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 12853

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 15026

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 12252

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 12346

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 10914

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 10953

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 18527

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 15309

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 12870

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 11731

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ