Експерти поискаха план за спасяване на БДЖ
/ брой: 244
БДЖ да изготви аварийна краткосрочна програма за спасяването на железопътната услуга от недостиг на работоспособен подвижен жп състав, която да бъде финансово обезпечена от правителството. Около това мнение се обединиха на форум, организиран от Научно-техническите съюзи в транспорта, Форумът за балкански транспорт и инфраструктура, Националното сдружение-общество на инженерите по железен път и други неправителствени организации. В заключителен документ експерти, бивши министри и ръководители на дружеството направиха анализ на състоянието на БДЖ, което определиха като крайно тежко.
Пътническите вагони са остарели, с над 40-годишна възраст е 60-70% от състава, 187 от общо 259 товарни вагона са в изолация, което е близо 52 на сто, заради заложени по план, но неизпълнени ремонтни дейности. По думите на инж. Ясен Ишев, председател на Научно-техническия съюз по транспорта, въпреки реорганизацията и преструктурирането на БДЖ от 2002 г. насам нещата не се променят, а причината е отсъствието на държавата от този процес.
Министерството на транспорта не кандидатства за закупуването на подвижен състав по европейски средства и това според него е притеснително. Експертът смята, че колкото и ръководства да се сменят в железницата, това няма да доведе до подобряване на положението, докато не се вземат конкретни решения за преодоляване на кризата в сектора.
Експертите изложиха своите предложения и препоръки, нетърпящи, според тях, отлагане, защото "железницата бавно умира". Те ще бъдат поставени за обсъждане на кръгла маса през януари, с участието на ресорните министри, вицепремиер, ръководителите на БДЖ и НТСТ.
Сред основните препоръки е изготвянето на средносрочна програма (2020-2027 г.) с основни цели и параметри за развитие на жп сектора, съгласувана с целите на ОП "Транспортна свързаност". Експертният форум подкрепя още идеята МТИТС да включи БДЖ за кандидатстване по програми на ЕС за купуване на подвижен състав по примера на метрополитена и полските железници.