05 Юни 2025четвъртък09:22 ч.

Един принц на сцената

91 години от рождението на Любомир Бодуров

/ брой: 180

автор:Огнян Стамболиев

visibility 2794

Третото поколение български тенори, това което се появи след войната, бих нарекъл "златно". Защото Никола Николов, Димитър Узунов, Николай Здравков, Тодор Костов, Миньо Минев бяха различни, но си приличаха в едно - притежаваха наистина златни гласове способни да изразят всички трепети на човешката душа. И за щастие твориха за България, макар да се радваха и на международно признание. Бяха певци от световна класа, но останаха у нас, въпреки примамливите предложения, които получаваха за работа в чужбина. Сред тях беше и прекрасният тенор красавец Любомир Бодуров, който отдаде цели 36 години от живота си на Софийската народна опера.
Роден е на 14 октомври 1925 г. в Бургас, град люпило на артисти, певци, музиканти и поети. Има щастливо детство, пее от малък като ученик в самодейността. На 24 години заминава за столицата твърдо решен да стане професионален певец. Постъпва в хор "Гусла". През 1950 г. се явява на конкурс в наскоро открития Държавен музикален театър с директор Стефан Македонски. Приемат го веднага заради красивия глас и чудесната сценична фигура, рядкост при тенорите! На 13 април вече прави големия си дебют с Адам в "Птицепродавецът" на Карл Целер. В оперетата работи от 1950 до 1957. Веднага се утвърждава в амплоато на първи тенор - герой/любовник. Като негова постоянна партньорка е незабравимата Надя Шаркова. Започва да работи вокално с прочутата  примадона и педагожка, мецосопраното Констанца Кирова от Софийската опера и Консерваторията. Получава солидна школовка, която му позволява с лекота да преодолее проблемите на трудните оперетни партии: Баринкай в "Цигански барон", Парис в "Хубавата Елена", Айзенщайн в "Прилепът", Шобер в "Къщата на трите девойки". Играе и в немалко български и руски оперети, сред които и в "Младостта на маестрото" от Виктор Райчев, посветена на бащата на българската опера Маестро Георги Атанасов. През сезона 1955-1956 г.  Министерството на културата го праща на специализация в Болшой театър, която се оказва твърде полезна за израстването му като певец и артист. На 1 април 1956 г. дебютира успешно като оперен артист с ролята на Дон Хозе в "Кармен" на Бизе. На следващата година вече е поканен за щатен солист на Софийската народна  опера. На националната ни сцена излиза за първи път с ролите на Дон Хозе и Герман от "Дама Пика", които ще се окажат жалони в голямата му кариера на първи тенор. Заедно с първите роли и премиери идват и първите покани за гастроли в различни театри в страната и в чужбина. Идват и първите лауреатски звания от различни певчески конкурси.
Много са ролите на народния артист Любомир Бодуров за тези 36 сезона. Български, руски, италиански, немски автори - главно от класиката, но и нови заглавия на наши композитори като "Майстори" на Хаджиев, "Ивайло" на Големинов, опери от Александър Райчев, Любомир Пипков, Александър Йосифов и др. Той изпълни много роли в  централния теноров репертоар от творчество на Верди, Пучини, Маскани, Доницети, Бизе, Гуно, Чайковски, Прокофиев. Бодуров, заедно със своите най-чести партьори на сцената: Юлия Винер, Надя Афеян, Асен Селимски, Георги Генов, беше от стълбовете на Софийската опера цели три десетилетия. Но като Дон Карлос и Лоенгрин беше просто недостижим - един истински принц на сцената! А като изпълнител - несменяем. 
 

Лагерът на Тръмп осъди ударите срещу Русия

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 99

Вилдерс напуска властта заради миграцията

автор:Дума

visibility 614

/ брой: 99

"Грийнпийс" се подигра с с френския президент

автор:Дума

visibility 577

/ брой: 99

Накратко

автор:Дума

visibility 579

/ брой: 99

Това ли е Европа?

автор:Юри Михалков

visibility 615

/ брой: 99

Напук на политиците

visibility 608

/ брой: 99

Кога, къде, колко

автор:Дума

visibility 683

/ брой: 99

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ