Е-ТЕЛК - само с електронен подпис
Старият ред за подаване на заявления на хартия продължава да работи
/ брой: 196
Информационната система за контрол на медицинската експертиза - т.нар. електронен ТЕЛК, заработи от днес. Тя ще улесни хората, които занапред ще бъдат освидетелствани, очаква се и корупцията в тази сфера да бъде сведена до минимум, тъй като хората няма да разнасят документи на хартия в различни институции, няма да имат достъп до чиновници и до лекари. Тези предимства ще бъдат само за хората, които имат електронен подпис, стана ясно при представянето на системата от зам.-здравния министър Жени Начева. По думите й се работи по законодателни промени, за да имат хората достъп до системата и с персоналния си индентификационен код от НАП, както вече може да се влиза в досието в НЗОК. Дори тогава пациентът няма да може да подава заявление или да получава решението, а само ще следи движението на документите си. Заявленията за освидетелстване ще се подават само с електронен подпис или от упълномощено лице, за което се подава молба в районната картотека на медицинската експертиза.
Целият процес по експертизата ще става по електронен път. Ако решението за степента на неработоспособност се взема по документи, не е необходимо пациентът да ходи на преглед. Той трябва само да отиде при личния си лекар за направление, след което документите ще се обработват електронно от личния лекар, ЛКК, ТЕЛК или НЕЛК. По електронен път се пращат в НОИ, МЗ, социалните и общините. Начева увери, че системата на личните лекари е свързана с тази за медицинската експертиза. Електронен подпис е необходим и за обжалване на решението.
Успоредно ще върви сегашният ред за подаване на заявление лично и на хартиен носител, получаване на решение или обжалване, чакане на опашки и пр. За стария ред не е необходим електронен подпис. Дори по стария ред да се подава заявление за медицинска експертиза, документите ще влязат в информационната система.
В момента 5 компании издават квалифициран електронен подпис, поясни директорът на фирмата изпълнител на проекта "Информационно обслужване" Ивайло Филипов. Той уточни, че фирмата намалява цената на електронния подпис и четеца на 21 лв. за 36 месеца.