12 Юни 2024сряда04:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Драстичен скок на двойките на изпитите след VII клас

МОН скандално се опита да скрие броя на слабите оценки от Националното външно оценяване

/ брой: 124

автор:Деси Велева

visibility 107

Пълен хаос и опит за манипулация при обявяването на резултатите от Националното външно оценяване (НВО) след IV и VII клас демонстрираха вчера от МОН. В желанието си да скрият действителния брой на слабите оценки експертите изнесоха драстично различни данни с резултати от една страна за първия задължителен модул на изпита и после - общо от двата модула. Оказа се, че 9481 ученици са получили двойки по български език и литература (БЕЛ) на първия модул, а 752 - и на двата. Процента на двойките обаче МОН пресметна само по втория показател. Реално миналата година двойките по БЕЛ на първи модул са били 8154, а на двата - 752. Това означава, че тази година двойките на първия модул са се увеличили с 16,3%, а на двата са намалели с 24,4%. Експертите на МОН се объркаха при въпросите за тези проценти и не можаха да обяснят реалната картина.
По математика двойките са още повече - 17 938 (при 14 939 м.г.), а за двата модула общо - 3881 (при 2054 през 2015 г.). Т.е. двойките на първия модул са се увеличили с 20,38%, а на двата - с цели 53%. На математика са се явили 53 212 ученици, от тях, оказва се, почти 1/3 са получили слаба оценка още на първия модул. 
За да скрият реалния процент, в МОН са използвали само по-малките числа - от общата оценка на теста, поради което твърдяха, че слабите оценки по БЕЛ са едва 1,93%, а по математика - 12,11%.
Най-скандалното обаче се оказа, че за пръв път от 2011 г. насам в МОН са променили скалата за превръщане на точките в оценки. Броят на точките за тройка, която е база за оценките нагоре, е занижен. От 2012 г. насам след скандал в НС скалата се запазваше еднаква и за да получи тройка, ученикът е трябвало да има поне 18 точки. Сега за тройка са били достатъчни 16. Занижената скала означава, че много ученици са имали слаби резултати и за да няма прекалено много ниски оценки, е свален прагът за прескачане в тройка. Това означава, че сравненията с 2015 г. не са съвсем коректни и реалните оценки всъщност са доста по-ниски. От МОН обясниха, че първо гледали средните резултати от представянето и според тях нагласили долния праг на съответната оценка. Това според зам.-министър Диян Стаматов обаче не било стъпка надолу и не означавало, че учениците не са подготвени. Според него сега задачите били с по-практическа насоченост и са по-трудно възприемани, но не били по-трудни. А Кунева обяви, че щяло да има нов стандарт за външното оценяване. Тя призова по-слабите резултати да не бъдат приемани "фаталистично".
Отличните оценки по БЕЛ са 2523, а по математика - 1127. Само един ученик е отговорил вярно на всички въпроси по БЕЛ, 37 са пълните отличници по математика. Четирима са получили 0 точки по математика.
Кунева призна, че ромските деца са проблем в цялата държава. В Сливен например те били основната причина градът за поредна година да е на последните места по резултати и след IV, и след VII клас. Най-добре са се представили седмокласниците в София, Смолян, Търговище, Варна, Бургас. На последните места наред със Сливен са Шумен и Враца. София-област също е в задните редици.
Заключенията на експертите са, че по БЕЛ децата нямат умения да разпознаят видовете сложно изречение по състав и имат проблеми с пунктуацията. Те трудно извличат информация от текст и имат проблем при съвместяване на глаголни времена и наклонения.


Провал и при четвъртокласниците


Спад в резултатите на външното оценяване бележат и четвъртокласниците. Те се явиха на изпити по 4 предмета, като на 3 от тях оценките им са по-ниски от миналогодишните - по български език и литература, по математика и по човекът и природата. Средният резултат е с около 5-6% по-нисък. Само по човекът и обществото оценките са по-добри от тези през 2015 г. с около 8 на сто. Най-зле са се представили учениците в Сливен и Шумен, най-добре - в София и Смолян. Децата не могат да четат текстове с разбиране, коментираха експертите.

Пети блок на "Козлодуй" започна работа с новото гориво

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 108

Брюксел може да разследва сделката с Йетел

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 108

1500 евро е глобата в Гърция за пушене в кола с дете

автор:Дума

visibility 425

/ брой: 108

Земеделската земя - 54,5% от общата площ на страната

автор:Дума

visibility 318

/ брой: 108

Пожар в двореца Версай

автор:Дума

visibility 165

Макрон разпусна френския парламент

автор:Дума

visibility 330

/ брой: 108

Португалските социалисти с победа на евровота

автор:Дума

visibility 394

/ брой: 108

По-грамотни?

автор:Деси Велева

visibility 398

/ брой: 108

Звучен шамар

автор:Таня Глухчева

visibility 417

/ брой: 108

Вече наблюдаваме криза на представителността

visibility 338

/ брой: 108

Какъв кредит отпускат за жилище от 150 до 200 000 евро

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 108

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ