13 Септември 2025събота23:13 ч.

Знание

Димитър Димов: Ние, учителите, искаме да ни отговорят кому е нужно това

/ брой: 147

visibility 2157

Интервю на Галина ГЕОРГИЕВА

Димитър Димов от 27 години преподава история в СУ "Петко Рачев Славейков" в Кърджали. Два пъти е носител на почетното отличие на МОН "Неофит Рилски" (2015 и 2019 г.) През тази година получава приза на СБУ "Учител на годината". Хоноруван асистент по история и базов учител на студентите от ПУ "Паисий Хилендарски", филиал "Л. Каравелов" в Кърджали. 

- Г-н Димов, каква е вашата позиция като учител - изкривяват ли истината за тоталитарния режим в България новите учебници по история за 10 клас? 

- Нека се върнем малко назад във времето. В учебниците през 1996 г., в които за пръв път социализмът беше включен, този период се преподаваше в два-три урока. Съдържанието беше балансирано. Тогава скандали нямаше - никой не казваше защо този период се изучава малко. После дойдоха нови учебници за учебната 2002/2003 г., през 2012-а ги смениха с още по-нови. 30 години минаха от края на социализма, през това време системата на образование претърпя доста промени, но всички учебници, по които сме преподавали тоталитарния режим, са представяли балансирано фактите. Материалът не се е променил. Защо никой досега в публичното пространство толкова яростно и критично не е скачал да се включат определени неща в този раздел? Искат да се изучава подробно Белене, Възродителният процес. Но и сега всичко това го има в учебниците. Тоталитарният режим продължава и в новите учебници да се представя безпристрастно, нито се заклеймява като най-ужасния режим, както сега искат някои хора да се случи, нито се казва, че е бил добър за България. Дават се само фактите. 

Сега искат да се вложи повече емоция, да се прожектират филми за Белене, да се гледат кървища. Кому е нужно това? Каква е целта? На кого е хрумнала тази идея и защо? Ние, учителите, искаме отговори на тези въпроси. Тук стигаме и до другия проблем - колко часа имаме на разположение? Досега социализмът се учи в края на учебната година т.е. април месец, когато вече 12-класниците са приети да следват в университети, много от колегите последните уроци ги предават набързо. Сега по новата учебна програма в 10 клас ще има повече време за този период и явно целта е да се внуши на младите хора, че това е най-омразният период в историята на България. Но това означава да мразят времето на бабите и дядовците, бащите и майките си. Вкъщи чуват едно - че тогава хората са имали работа, живеели са спокойно, имало е ред, не са си заключвали къщите, защото престъпността е била сведена до минимум, и т.н. От мен сега ще трябва да чуват друго. В каква среда реално ще ги поставим? Ако аз като учител не успея да обясня реалните факти, нима учениците ще четат учебниците? Абсурд! Да, всичко е в ръцете на учителя.

- Как колегите ви приемат тези промени? Има ли подкрепа от тяхна страна?

- Малко са учителите по история, които приемат тезите на хората, които предизвикаха скандала. Коментираме с колеги от цялата страна, член съм на една група по история във Фейсбук и виждам мнението им. Когато се появиха в медийното пространство аргументите на Христо Христов и Евелина Келбечева, само десетина души ги приеха. Повече от 80% от гилдията подкрепяме сегашните учебници, които не вдъхват омраза и представят балансирано съдържанието на уроците за годините преди 1944-а и след това.

Искам да обърна внимание и на нещо друго - в един учебник не става дума само за факти, но и за методика, за начин, по който да представиш пред учениците този материал. За жалост вече методика на историята не се учи и това е големият проблем на тези, които претендират - т.е. едно е науката история, съвсем друго е начинът, по който да я обясниш на подрастващите поколения. Как да обясниш на едно дете за Белене, така както те го искат? Какво упражнение ще целиш? Да, Белене го има, има информация какво се е случвало там, но сега група хора какво искат да се внуши? Че там са били само невинни ли? Не е вярно, имало е крадци и обирджии. А какво да кажем за терористичните актове през Възродителния процес? Всичко има две страни. Кое накара тези хора да искат промяна в учебниците, след като вече повече от 20 години съдържанието не е променяно? Ние, учителите по история, сме показвали и ще продължим да показваме както негативите на тоталитарния режим, така и положителните страни. Имах 100 ученици в 12 клас, дадох им домашна работа "Социализмът през погледа на моето семейство". От тези 100 момчета и момичета само 5 казаха, че родителите им не харесват много този период. Как да убедя останалите, че този период е толкова мрачен и едва ли не България е можела да изчезне от лицето на земята? Аз предлагам друго - всички историци да се съберат на една маса и да се чуят тезите "за" и "против". Нека да разберем каква е идеята, а не да се хвърлят в публичното пространство разни внушения. Когато говорим за този период, трябва да се казват фактите безпристрастно. Може би трябва да минат 50 години и тогава да се дават оценки.

- Има ли в последните години политически опити за намеса в историята?

- Това, което се случва сега - както и обучението в Банкя през пролетта - за първи път се усеща една намеса на държавата в посока да казва на учителя какво да прави. В Банкя ни обучаваха хора, които ни препоръчваха как да разсъждаваме за определен период, и това е странно. Аз съм учил в университета пет години, имам 27 години стаж като учител, защо изведнъж някой иска да ми наложи да гледам по различен начин на периода на социализма? Досега някой е смятал, че лошо съм преподавал ли? Кой е изчислил и по кои критерии? За да има такава промяна в сегашната политика на държавата, трябва да има изследвания. Изведнъж от март месец започват едни внушавания, че трябва "правилно" да се преподава. Но кой определя кое е правилно и по кои критерии? Никой от колегите историци не разбра защо ни събраха пет дни в Банкя? Акцентът беше основно върху периода на социализма, препоръчваше се да наблегнем на фалитите на България, а в една от групите лекторката е прожектирала филми за лагера в Белене и насоките й са били с това да се запознаят децата. Да не говорим, че друга лекторка в нашата група разви тезата, че насилие по време на османската власт не е имало, хората доброволно приемали исляма, за да не плащат данък. Но ние реагирахме остро, защото това изопачава историческата истина. Защо беше това обучение в Банкя? Някой да усвои пари по проект? Ако е така, да са живи и здрави. Колко правителства бяха на власт - такова чудо не е било! Това е обидно за нашата гилдия! 

www.plovdiv-press.bg

(със съкращения) 

Процесът на присъединяване към еврото няма да е лек

автор:Дума

visibility 1829

/ брой: 170

Димитър Радев за първи път на заседание на ЕЦБ

автор:Дума

visibility 1401

/ брой: 170

Предупреждават ни за опасни храни от чужбина

автор:Дума

visibility 1699

/ брой: 170

Задава се хаос със сметките за парно

автор:Дума

visibility 1183

/ брой: 170

Показно убийство на привърженик на Тръмп

автор:Дума

visibility 1123

/ брой: 170

Учебната година в Гърция започна с протести

автор:Дума

visibility 1018

/ брой: 170

Ким Чен Ун подготвя дъщеря си за лидер

автор:Дума

visibility 1417

/ брой: 170

НАТО няма да активира член 5

автор:Дума

visibility 1339

/ брой: 170

Истинска памет

автор:Александър Симов

visibility 1410

/ брой: 170

Диагноза - русофобия

автор:Боян Бойчев

visibility 1749

/ брой: 170

Драма с класов привкус

автор:Юрий Борисов

visibility 1832

/ брой: 170

Приложима ли е четиридневна работна седмица в България

visibility 1193

/ брой: 170

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ