Детският образ е широко използван в рекламите
Телевизията не е електронна бавачка, но оказва влияние върху възпитанието на децата, признава Георги Лозанов
/ брой: 289
За широката употреба и експлоатация на детския образ в търговски съобщения в българския ефир алармиха отново експерти от Съвета за електронни медии по време на дискусия, посветена на защитата на децата от неблагоприятно медийно съдържание. След наблюдение на телевизионните реклами СЕМ е регистрирал, че детският образ се използва изключително често като символ за просперитет и бъдеще. От регулатора алармират, че подрастващите често се явяват главен герой в търговските съобщения, насочени за възрастни. Сред нарушенията, отчетени от СЕМ, е и забързването на дикторския глас, който съобщава важна информация, свързана с лекарствени продукти.
Представители на Агенцията за закрила на детето съобщиха, че също извършват контрол над телевизионните реклами, които съдържат детски образи. Те припомниха, че законът забранява деца да участват в търговски съобщения, промотиращи генетично модифицирани храни. Има санкции и за родители, допуснали малчугани да се снимат в реклами, които може да окажат лошо влияние върху децата. "Не мисля, че телевизията е кой знае какъв възпитател, тя не е електронна бавачка, но може да предпази децата от вредни влияния", коментира председателят на СЕМ Георги Лозанов. Мнението му срещна подкрепата на експерти от Българската агенция за безопасност на храните, Комисията за защита на потребителите, Държавната агенция за закрила на детето, Националния съвет за саморегулация, Комисията за защита на потребителите, които се включиха в кръглата маса.
Увеличен прием на въглехидрати, мазнини и червено месо за сметка на рибни ястия, плодове и зеленчуци се наблюдава не само при децата, но и при възрастните, отчитат от Дирекцията за опазване на общественото здраве към МЗ. Оттам смятат, че би могло да се направи списък на нездравословните храни. От дирекцията допълниха, че стъпка в тази насока са списъците с препоръчителни храни в училищата и детските градини. Експертите обаче обясниха, че изискванията в подобен списък не биха могли да са задължителни, а по-скоро ще действат за "създаване на здравословни навици" и това не означава, че не трябва да се консумират въобще. Националният съвет по саморегулация подчерта, че самите производители на напитки и хранителни продукти трябва да съобразяват рекламните си послания и да се саморегулират.