15 Май 2024сряда21:49 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Позиция

Дебат за изтъняващия джоб

Правителството не трябва да става рупор на абсурдни щения

/ брой: 141

visibility 32

Юлиян Петров
председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа"
 
За пореден път, по инициатива на "Обединените патриоти", започна един дебат, който е нито нов, нито забравен. Дебатът е относно отнемане на "Клас прослужено време", добавка, традиционно утвърдила се в българското трудово право. 
Синдикатите в България запазиха добавката за професионален опит на българските учители, въпреки старанието на министър Дянков да я отнеме. Този път разграничаването на учителите от държавните служители помогна да се спаси една, безспорно добра и извоювана във времето придобивка, за все по-отъняващия джоб на просветните деятели.
В момента сме изправени пред поредния парадокс. Вместо работодателите да инициират подобна отмяна, то това се прави от участници в правителството, т.е. правителството се изявява като работодателска организация или най-малкото като неин рупор и проводник на такива абсурдни щения. Това, че българското правителство апробира в публичното пространство идеята за премахване на клас прослужено време, доказва, че то губи баланса на своето управление, отдалечава се от суверена и се поляризира като върховен работодател.
Според експертите на КТ "Подкрепа", добавката за прослужено време на унизително смешните заплати на българите, е почти единственият начин да се води неравна борба с инфлацията и обедняването.
Българските работодатели пък, неубедително, но много настойчиво, се мъчат да докажат, че заплащането на клас прослужено време дискриминира младите специалисти. Те естествено знаят, но  удобно забравят за много други добавки - европейски практики, които биха могли да приложат и да стимулират младите хора да останат и работят тук, в България.
В образователната система работят близо 100 000 учители и директори. Средната възраст е най-високата в Европа, поради което 35% от доходите на 75% от учителите и директорите се дължи на клас прослужено време. Засега инициаторите за отнемане на добавката за придобития трудов стаж и професионален опит някак са забравили, че този клас визира натрупания с годините опит, т.е. това е финансов израз на признанието за дългите години, отдадени на работното място от работниците и служителите, за мъдростта на опита им, за приноса им към културата, икономиката и просперитета на държавата и обществото.
Обещания за други добавки вместо за прослужено време, означава и доверие към почтеността и коректността на работодателите. Доверие, което те биха получили, ако, и когато, покажат зрялост в своето развитие. Засега, според Синдикат "Образование", поради трудната еволюция  в съзнанието на обществото ни да приеме значимостта на учителския труд или поради унизително ниския стандарт и покупателна способност на българския учител - извън всякакви европейски стандарти за овъзмездяване на труда му, не е настъпил моментът за смяна на философията на клас прослужено време с други, реципрочни добавки по усмотрение на работодателите.
Премахването на добавката за придобития трудов стаж и професионален опит ще се отрази най-осезаемо върху квалифицираните "работещи бедни" - българските учители. Тези намерения за отнемане на отвоювано право категорично генерират точно в тази система най-голямо социално напрежение. Прокламираното от месеци увеличение на заплатите на педагогическите специалисти би се обезличило при премахване на добавката за професионален опит. То би убило още повече желанието на учителите да останат в образователната система и би улеснило решението им да я напуснат.
Синдикат "Образование" категорично заявява, че подобно антисоциално и ненавременно решение ще взриви колегията и ще форсира готовността за стачка на хилядите българските учители и директори!


 

Над 12% от българите нямат банкова сметка

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 89

Държавата взе още 200 млн. лв. заем

автор:Дума

visibility 449

/ брой: 89

Фирмите у нас все по-трудно получават парите си

автор:Дума

visibility 484

/ брой: 89

Хамас планирала база в Турция

автор:Дума

visibility 528

/ брой: 89

Силяновска пак пропусна името на страната си

автор:Дума

visibility 534

/ брой: 89

Макрон: ЕС да смени своя бизнес модел

автор:Дума

visibility 489

/ брой: 89

Още година без мита и квоти за украинския внос

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 89

Знания и пошлост

автор:Деси Велева

visibility 517

/ брой: 89

Предизборни идиотщини

автор:Любо Кольовски

visibility 501

/ брой: 89

Институционално безхаберие

visibility 445

/ брой: 89

Време за преосмисляне

автор:Събина Петканска

visibility 487

/ брой: 89

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ