Допитване на МОН:
Да се запазят математическите училища и да има контрол за частните занимални
Лоши ученици да се наказват дори с бой, искат родители, отхвърля се идеята за основно образование до 9 клас
/ брой: 151
Математическите гимназии да се запазят като отделен вид училища и да приемат ученици от 5 клас, искат 74,4% от учители, родители и студенти, които са отговорили на пуснатата от МОН анкета за бъдещия нов училищен закон. Въпросите в допитването, на които от 5 до 20 юни са отговорили 8724 души, са били само по темите, за които има спорове, останалите глави от закона са готови, обясни вчера министър проф. Анелия Клисарова.
Въпросът с математическите гимназии възникна, тъй като в миналогодишния проектозакон на ГЕРБ бе предвидено те да се приравнят към всички останали общообразователни училища. Ясно е, че математическите гимназии трябва да са с отделен статут, подобно на тези в спорта и изкуствата, посочи Клисарова.
Малцинство от отговорилите (20,6 %) подкрепят идеята основното образование да продължава до 9 клас, вместо до 8, както е сега. Да се запази сегашният вариант искат 39,9% - предимно учителите, особено от малките селища. Да се намали основното училище до 7 клас предпочитат 39,4%, основно младите хора и учениците.
Интересно е, че сред отговорилите най-вече родителите, пък и учителите, искат да бъде въведен разрешителен режим за частните занимални (69,3%).
За разлика от психолозите, които смятат, че до 4 клас децата не бива да бъдат стресирани, като повтарят класа и им пишат оценки, в анкетата над 59% са на обратно мнение. Преобладават предложения двойкаджиите да повтарят 3 и 4 клас (68,8%) и в тези два класа да се пишат и оценки, защото иначе стресът идва в V клас и тогава много от неуспяващите деца просто спират да ходят на училище. Тревожен резултат показва проучването по отношение на външното оценяване след 4 клас - дори учителите не го искат (47,3%). Очевидно не се разбира, че това препитване оценява не децата, а системата, констатира проф. Клисарова. Ако в закона изрично се посочи, че оценките не се вписват в бележниците, това ще успокои родителите и учителите, смята тя.
При въпросите за педагогическите кадри най-голям процент - 31,3% от отговорилите, смятат, че атестирането им трябва да е всяка година. Разбираем е резултатът на въпроса трябва ли училищните директори да имат мандат - 66% от родителите отговарят с "да", от самите директори 75% казват "не". Каква да е крайната мярка за санкциите за ученици, които не изпълняват задълженията си, най-висок процент - 21,1, казват, че това трябва да е изключване от училището, следва полагането на общественополезен труд, глоба за родителите, връщане на оценката за поведение и т.н., включително до прилагане на бой като санкция. 17 човека предлагат да играе пръчката и още толкова да се забрани кандидатстването във вуз, изуми се проф. Клисарова.
Само един учебник, професия в езиковите
Стотици писма са получени в МОН на отворения за предложения имейл. Учителите са твърдо за това учебникът по всеки предмет и клас да е един и помагалата да са по-малко, както и учебните програми да с променят така, че да са разбираеми за учениците. Има идеи в езиковите гимназии да се върнат някогашните часове по професия - например за екскурзовод.