30 Декември 2024понеделник19:35 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Чудото* Красимира Стоянова

Ще имаме рядката възможност да я чуем и видим на 23 април с оперен рецитал в залата на Софийската опера, представящ новия й награден компактдиск с арии от славянски композитори

/ брой: 94

автор:Катина Кирова

visibility 4606

С изключителния си талант на музикант, певец и интерпретатор, днес Красимира Стоянова е едно от най-търсените сопрани в света. В недългата си кариера, първите 4 години от която преминават на софийска сцена, вече малко над 10 години нейният втори дом на сцената е Виенската държавна опера, където е постоянен договорен артист, а от 2010-а и носител на титлата Камерзенгерин - най-високото певческо отличие на Австрия. Предпочитана певица е от диригенти като Рикардо Мути, Марис Янсонс и Владимир Федосеев. Превърнала гласа си в съвършен инструмент с перфектна техника, воден от високия дух на интелигентния музикант - тя постига уникални образци на пеене, интерпретация и въздействие. Удивителна е способността й да превръща всяка своя изява в събитие, защото освен всички качества, тя притежава рядката способност да вълнува. Днес Красимира Стоянова е на върха на своята певческа кариера.
Точно преди година имах щастието да я гледам като "Луиза Милер" (Верди) в Парижката опера Бастий. Снимката й беше на корицата на сп. "Опера магазин", критиката я наричаше идеалната Луиза Милер. След спектакъла чакащите за поздравления и автограф я посрещнахме с ръкопляскания. Някой се обърна към появилия се маестро Даниел Орен: "Маестро, бяхте съвършен!" Поглеждайки разписващата автографи Красимира Стоянова, Даниел Орен усмихнат отговори: "При такова пеене не мога другояче".
Да спечелиш Париж с дебют е признание за изкуство от висша класа. Месечният бюлетин на "Опера Бастий" в заглавието си я представяше като "Сопраното Страдивариус". "От първоначалната си кариера на цигуларка тя е наследила безупречна прецизност, точност и желязна дисциплина. Една цигулка, пееща с великолепния глас на лирично сопрано с естественото темброво богатство на славянските гласове, глас, в който са втъкани и преливат всички тембри на оркестъра. При това цигулката не е загубена, защото като че именно тя ръководи и вдъхва живот на всяка нейна фраза, напълно естествено, с лекота, прецизност и емоционален заряд, с каквито не са много съперничките, които днес могат да й излязат насреща... Една кариера, едновременно смела и водена с разум и мъдрост, която всеки любител на операта трябва да следи отблизо!"


- След вашите именити предшественички Ското, Кабайе, Ричарели, днес вие сте най-добрата Луиза Милер. Играли сте я на 4 сцени - Париж, Барселона, Мюнхен и Берлин, в постановките на Жилбер Дефло, Клаус Гут и Гьотс Фридрих. Какво е тази роля за вас?
- Вие ми правите огромен комплимент, не зная дали го заслужавам. Но мога да кажа, че Луиза изигра много голяма роля в моя професионален живот. Чрез нея не само успях да развия значително техническите умения на гласа си, но и самия образ с неговата сложност - той също обогати аналитичното ми мислене по отношение на театралното, сценично пресъздаване на един характер. Да не говорим, че работата ми с част от тези режисьори успя да ме накара да погледна на нещата от различни ъгли.
- Дездемона от "Отело" (Верди) е също роля от визитната ви картичка. Спектакълът от Барселона 2006 излезе на DVD. Кои са най-ярките ви участия?
- Чувствам, че с времето партията се развива и ми дава много голяма радост. Много съм щастлива, че успях да я изпея под палката на маестро Рикардо Мути, който е признат Вердиев диригент и интерпретатор.
- Татяна ("Евгений Онегин") прибавихте миналата година към своите асове. Само преди месец и тази постановка на Нидерландската опера - Амстердам, излезе на DVD. Критиците смятат изпълнението ви за еталон...
- Никога не съм мислила, че изпълнение на руска опера може така да ме радва. Още докато записвах диска си със славянските оперни произведения, усетих, че тази музика ме вълнува много и бих могла много да дам от себе си в изпълнението й. Обожавам ролята на Татяна и се радвам безкрайно, че ще я пея отново в Ковънт гардън в началото на 2013 г.
- Миналия август излезе дискът ви, озаглавен "Славянски оперни арии", записан за немската фирма "ОRFEO" с оркестъра на Мюнхенското радио и нашия диригент Павел Балев. На 24 февруари т.г. журито на ICMA (International Classical Music Awards) обяви наградите си за 2012-а, отличавайки го за най-добър албум в раздела за оперни рецитали. Именно арии от този диск ще представите на рецитала си в София. Изненада ли беше тази награда за вас?
- Да, определено! Не съм очаквала, че нашият диск ще има такъв голям отзвук. Все пак не е шега работа да присъдят първа награда на диска, който си записал. А и аз не съм от артистите, които правят платена реклама на кариерата си.
- 2011-а година прибави 3 нови роли във вашия пребогат репертоар - Татяна, Маргарита ("Фауст") и "Мария Стюарт" (Доницети). Кои са новите през 2012-а?
- Новите през 2012-а са Елизабета от "Дон Карлос" (Верди) и Ариадне от "Ариадна на Наксос" (Рихард Щраус). И двете смятам за предизвикателство - първата затова, че е малко извън моя гласов тип - мисля я за доста ниска и широка, а втората - затова, че за първи път пея роля от немския репертоар.
- Как се отнасяте към съвременната тенденция режисьорът да е номер 1 в една оперна постановка? Не се ли подменя изначалният смисъл на операта - пеенето?
- Определено е така в доста случаи. Неведнъж съм споменавала, че според мен този факт се дължи на кризата сред режисьорите, т.е. бездарието. И това се изразява с поставяне на измишльотини, превръщане на произведението в цинична стихия или просто променяне на либретото, на историята... Слава Богу, на света има и много талантливи режисьори, които постигат големи успехи в психоаналитичния театър, в качественото и правилно прочитане на произведението.
- Имате ли съвместни участия с български певци?
- О, да, и се радвам много на това. Наскоро пяхме с Орлин Анастасов в "Луиза Милер" в Дойче опер Берлин. Той е един прекрасен граф Валтер в тази опера. През декември пяхме в Мюнхен с Александрина Пендачанска - тя беше великолепна Елизабета в "Мария Стюарт" (Доницети), а само след броени дни имам концерт с прекрасния наш диригент Павел Балев, с когото направихме съвместно компактдиска със славянските арии, част от които ще представим в Националната опера в София на 23 април. Седмица след това предстои съвместният ни концерт с нашата прекрасна Веселина Кацарова в Мюнхен и Виена в най-престижните зали на тези градове - Музикферайн и Гастайг. Диригент ще бъде Росен Миланов, когото много ценя като диригент и близък приятел! Очаква ме също дуетен концерт с Владимир Стоянов в Москва.
- Изявите ви издигат духовно и облагородяват. Човек би казал, че живеете само в сферата на духовното. Какъв човек сте в живота?
- Мисля, че съм нормален човек... Надявам се.
- На върха на своята кариера - имате ли рецепта за успеха?
- О, рецепти за това няма! Всеки трябва да измине своя път със собствени сили, трупайки житейски и творчески опит.


С Владимир Федосеев на концерт в Москва през 2011 г.
Снимки ЛИЧЕН АРХИВ
---------
*Така диригентът на Московския симфоничен оркестър "Чайковски" Владимир Федосеев нарече Красимира Стоянова в мое интервю от Цюрих през 2010 г. - б.а.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 46567

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 43131

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 47117

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 47497

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 46755

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 44726

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 42069

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 41170

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 64911

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 53217

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 47469

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 44930

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ