05 Юни 2025четвъртък12:05 ч.

Червен автомобил на пътешествие към Червената планета

Илън Мъск изстрелва най-мощната си ракета с полезен товар... личния му електромобил, като части от нея ще се завърнат на Земята, за да бъдат използвани отново

/ брой: 13

автор:Иван Йорданов

visibility 3438

Представете си междуконтинентален полет от Ню Йорк до Лондон, който се извършва със самолет за еднократна употреба. Колко би струвал този полет на производителя и на авиокомпанията? Колко би била цената на билета за един пътник - 200 евро или 20 000 евро?
До съвсем скоро всички ракети, изстрелвани в Космоса за доставки до Международната космическа станция (МКС) или за извеждане на спътници и оборудване, бяха за еднократна употреба. Това се промени след навлизането в този бизнес на изобретателя, вгледан много дръзко в бъдещето Илън Мъск и неговата компания СпейсЕкс. Преди няколко седмици СпейсЕкс изстреля поредната си група сателити в околоземна орбита. Равносметката - 18 успешно изпълнени мисии за 2017 г. 
2018 година може да е още по-добра за СпейсЕкс, защото след като вече има на разположение три писти за изстрелване на ракети, Мъск заяви, че очаква да осъществи приблизително 30 изстрелвания – за търговски сателити, военните и НАСА. Център на вниманието в тази впечатляваща програма ще е насроченият до края на месеца първи полет на Фалкън Хеви – по-мощната ракета за многократно използване на СпейсЕкс, която ще позволи на компанията да получава поръчки за по-големи товари. От компанията ще представят и космическия кораб Крю Драгън, който да бъде използван за превоз на астронавти до МКС. Най-напред без екипаж, а тестовият полет с хора на борда е предвиден за август.
В края на 2017 г. Илън Мъск обяви, че при първото тестово изстрелване на мощната ракета-носител Фалкън Хеви за полезен товар ще бъде използван неговият личен електромобил Тесла Роудстър във вишнев цвят. Мнозина помислиха, че той се шегува. Но Мъск не би бил Мъск, ако излъже очакванията на своите фенове. Неотдавна той публикува снимки на сглобяваната и подготвяна за изстрелване ракета, а малко след това качи в своя инстаграм снимки на червения Тесла Роудстър, поставен на специален постамент и очакващ закрепване в космическия апарат. Типично в свой стил Мъск написа: „Червен автомобил за Червената планета“.
„По време на тестовите изстрелвания за полезен товар обикновено се използва бетон или стоманени блокове. Но на нас това ни се стори скучно. Да бъдеш скучен е ужасно. Особено за една компания. Ето защо решихме да направим нещо необичайно, с което можем да се гордеем. Полезният товар в този случай ще бъде оригинален Тесла Роудстър, на мултимедийната система на който ще гърми парчето „Космически чудак“ (на Дейвид Бауи), когато космическият апарат достигне елиптична орбита около Марс“, сподели той.
Тази ракета е част от плана на Мъск да изпрати хора до Марс. „Тя ще остане в Космоса в продължение на милиарди години, ако не се взриви при старта“, коментира визионерът. Освен това той подчерта и в туитър, че има голяма вероятност свръхтежката ракета просто да експлодира някъде по пътя, отчасти защото прецизното калибриране на двигателите е трудно да се направи преди теста „на живо“.
Много внушително и впечатляващо изглежда ракетата Фалкън Хеви – особено соплата на ракетните й двигатели. Тя ще бъде най-товароподемната от всички сега действащи ракети и може да изведе в ниска околоземна орбита до 63,8 тона полезен товар, до 26,7 тона до геостационарна трансферна орбита, 16,8 тона до Марс и 3,5 тона до Плутон. Предстоят статични тестове на двигателите, когато едновременно ще бъдат задействани всичките 27 ракетни двигатели Мерлин 1D. Ако преминат успешно, изстрелването е планирано да се осъществи от ракетната площадка LC-39A на космически център „Кенеди“ във Флорида. Ракетата е съставена от три съединени една с друга първи степени на Фалкън 9. Ракетните двигатели осигуряват тяга от 2,56 милиона тона, която се равнява приблизително на осемнадесет самолета Боинг 747. Общата й дължина е 70 метра, а ширината й 12,2 метра.
За по-голяма безопасност, ракетните двигатели ще работят с 92% от мощността си. Двата странични ускорителя ще се завърнат на Земята и ще осъществят меко кацане на предварително подготвени площадки. Третата, централна част, ще лети по-дълго и ще бъда приземена на роботизирана океанска платформа.
Ако стартът бъде успешен, това ще е най-мощната ракета в наши дни, способна не само да извежда в орбита големи и тежки товари, но и да осигури изпращането на експедиции до Луната и Марс и да стане лидер в зараждащия се пазар на търговски изстрелвания на ракети.


Електромобилът Тесла на път за Червената планета


Ракетата Фалкън Хеви на стартовата площадка на космическия център „Кенеди“


Двигателите ще се завърнат на Земята, за да бъдат използвани още много пъти

 

България е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г.

автор:Дума

visibility 92

/ брой: 100

Иван Иванов оглави Държавната агенция за бежанците

автор:Дума

visibility 89

/ брой: 100

Борбата с насилието е водещ приоритет за кабинета

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

Назначават още 220 чиновници в агроминистерството и ДФЗ

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

Нови изисквания за телефоните в ЕС в сила от 20 юни

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 100

България защити странджанския билков чай за пазара на ЕС

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 100

Пчелари настояват да се намали интервалът за пръскания

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

ЕС отлага мерки срещу Букурещ заради дефицита

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

НАТО планира засилване на военната си мощ

автор:Дума

visibility 85

/ брой: 100

Мелони и Макрон преодоляха различията

автор:Дума

visibility 83

/ брой: 100

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 100

Непростимо

автор:Александър Симов

visibility 66

/ брой: 100

Нелеп пиар

visibility 81

/ брой: 100

Рестарт - тук и сега

автор:Дума

visibility 78

/ брой: 100

"Локалите" - насилници без кауза

автор:Юлия Кулинска

visibility 84

/ брой: 100

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ