Снимки Веселин Василев
Бюст-паметник на Стоян Бъчваров бе открит по повод 100-годишния юбилей на Варненския театър
Съобразно противоепидемичните мерки, Драматичният театър "Стоян Бъчваров" при Театрално-музикалния продуцентски център във Варна измести честването на 100-годишния си юбилей от 12 и 13 март с един месец по-късно - на 12 и 13 април.
В празния театър актьорите поканиха на Благовещение само театралната легенда Грациела Бъчварова и Явор Пенев, автора на бюст-паметника на патрона Стоян Бъчваров. На кратка и вълнуваща церемония двамата свалиха покривалото от скулптурния портрет на Стоян Бъчваров, а Даниела Димова, директорка на ТМПЦ Варна, и Веселина Михалкова, артистичен директор на ДТ "Стоян Бъчваров", прерязаха лентата.
Просълзена, Грациела Бъчварова поднесе първите цветя пред бюст-паметника на своя бележит предшественик. Тя благодари на ръководството на театъра за честта да открие скулптурния портрет на Стоян Бъчваров и изрази радостта си, че това става, ако не на рождения ден на театъра, то в същия месец - театралния месец март, в навечерието на Световния ден на театъра и на такъв хубав християнски празник като Благовещение. Пожела здраве, силни постановки и възторжена публика.
Даниела Димова изтъкна задоволството си, че скулптурният портрет на Стоян Бъчваров е вече факт и след отпадането на ограничителните мерки патронът достойно ще посреща публиката в своя театър.
Бюст-паметникът идва на мястото на предишния, изчезнал преди повече от 32 години, при предпоследния ремонт на театъра през 1989 г. За 100-годишния юбилей на Варненския театър Художественият съвет на ТМПЦ с единодушно решение възлага проекта за нов бюст-паметник на младия скулптор Явор Пенев и заедно с него избира фотографията, която да го води в творческите му търсения.
След откриването на скулптурния портрет на Стоян Бъчваров отец Дончо Александров от храм "Свети Атанасий" отслужи водосвет за здраве и благоденствие и отправи хубави послания към актьорите и всички, заети във Варненския театър, който служи на изкуството вече цял век.
ЯВОР ПЕНЕВ:
Чест и отговорна творческа задача е да създам скулптурния портрет на Стоян Бъчваров
Интервю на Виолета Тончева
ЯВОР ПЕНЕВ е роден във Варна. Завършва скулптура в Националната художествена академия през 2007 г. Има самостоятелна изложба в галерия "Тереза" и участия в редица общи изложби. Негово дело е металната пластика "Скалистият бряг" при кръговото кръстовище между ул. "Девня" и бул. "Христо Ботев", както и металната пластика "Флора" в Морската градина, в съавторство с Живко Дончев. В колектив реализира множество други проекти. Проектът на Явор Пенев и Живко Дончев е класиран на трето място в националния конкурс за паметник на Цар Калоян във Варна. Явор Пенев разказва за творческите си търсения при пресъздаване на образа на големия български актьор, режисьор и патрон на Варненския театър Стоян Бъчваров.
- Двамата с театралната легенда Грациела Бъчварова открихте на Благовещение бюст-паметника на Стоян Бъчваров, който е твое дело. Как се чувстваш?
- Развълнуван. Благодарен съм, че имах възможността да създам скулптурния портрет на патрона на Варненския театър Стоян Бъчваров. За мен това е чест и много отговорна творческа задача.
- Как подходи към нея?
- Най-напред направих проучване за Стоян Бъчваров, проследих биографията и целия му творчески път, издирих снимков материал. Фотографията, която досега посрещаше публиката на влизане в театъра, е от последния житейски период на Стоян Бъчваров, а не от времето, когато е основал театъра. Затова, заедно с Художествения съвет на театъра, се спряхме на негова снимка от 20-те години на миналия век като основа за моето скулптурно решение. Както е известно, Стоян Бъчваров е поканен за директор и режисьор на първата професионална театрална трупа във Варна през 1921 г., когато е бил около 50-годишен, в най-хубавата си зряла възраст.
- Как се оформи скулптурният образ в съзнанието ти?
- Не се случи веднага. Процесът на моделиране предполага етапи, които се повтарят, докато авторът не види това, което иска. И при мен беше същото - моделирах, развалях и пак моделирах, докато се получи вариант, който ме удовлетворява.
- Какво търсеше в портрета на такава забележителна личност като Стоян Бъчваров?
- При бюст-паметници на действителни личности най-важното е портретът да бъде реалистичен, трябва да има прилика, да се разпознава. Разбира се, всеки автор може да има различно виждане, но прилика трябва да съществува. Оттам-нататък търсех да пресъздам тази достолепност, която Стоян Бъчваров внушава. Освен портретната характеристика и приликата, за мен беше важно скулптурният образ да кореспондира по някакъв начин и с усещането за Варненския театър като институция, като атмосфера, дори като архитектура. Самият бюст-паметник да стане част от голямото органично цяло на театъра.
- Красиво творческо намерение. Как се постига?
- Това е по-скоро усещане, което трудно се постига и трудно може да бъде описано. То е едно основно чувство, което ме водеше през цялото време, докато работех скулптурния портрет. В процеса на скициране и моделиране експериментирах, подлагах на анализ всяка своя стъпка и така постепенно се оформи крайният вариант.
- В твоя скулптурен портрет Стоян Бъчваров изглежда наистина достолепен и отдаден на своята мисия, но в същото време се вглежда внимателно в човека насреща, сякаш очаква от него същото уважение. Тук си уловил, струва ми се, една много важна черта от характера на Стоян Бъчваров, който наред с актьорите е ценял високо и публиката. Показателна в това отношение е една история от първите години на Варненския театър, която ми разказа преди време ветеранът Данаил Мишев, светла му памет. В студена зимна вечер в театъра влязъл само един човек и актьорите попитали режисьора дали си струва да играят представлението само пред един зрител. Стоян Бъчваров погледнал иззад завесата, видял, че в залата наистина има само един човек и отсякъл: "В залата има зрител. Той е дошъл да гледа театър и ние нямаме право да го разочароваме".
- Интересна история. Радвам се, че я научих, защото тя отговаря и на моето разбиране за Стоян Бъчваров като човек.
