22 Декември 2024неделя13:47 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Актуално

Бюджет 2022 не е проинфлационен

Растежът на българския БВП трябва да е по-висок от този на партньорите в ЕС, ако искаме да топим разликата със средния жизнен стандарт

/ брой: 23

автор:Румен Гечев

visibility 3185

Проф. Румен Гечев


Бюджет 2022 илюстрира до голяма степен целите и очакваните резултати от икономическата и социалната политика на новото коалиционно правителство. Затова предстоящите обществени и парламентарни дискусии се очакват с повишен интерес. Всъщност, дискусиите вече започнаха и по "стар български обичай" политическата окраска на текущите коментари в средствата за масова информация безпогрешно показва партийната принадлежност на авторите. Политическата оценка е необходима, но може да се приеме като обективна, само ако почива на адекватно систематизирани факти и ако е на основата на сравнителни анализи с другите страни от ЕС.

Делът на бюджетните приходи и разходи 

в Брутния вътрешен продукт (БВП) е основополагащо начало на анализа. По данни на Евростат, през последните десет години в ЕС той се движи в границите средно на 42-46%, като отделни страни периодично дори надхвърлят тези граници. Трите правителства на ГЕРБ провеждаха крайно консервативен подход, като фактически заложиха постепенно намаляване на този дял от 37-38%, до 34% от БВП.

С Бюджет 2022 се бележи обрат в тенденцията, т.е. новата бюджетна политика е в посока Европейски съюз и споделяне опита на нашите европейски партньори. Тази година бюджетните ни разходи ще са малко над 44% от БВП. Разбира се, част от тази промяна в посоката на политиката по този показател се дължи на увеличените разходи заради КОВИД-19. Но по-важният белег са увеличените социални разходи. Не бива да забравяме, че по-големият дял на бюджетните разходи и приходи в БВП означават по-голям дял на преразпределените доходи, както и по-силно изразено държавно участие в социално-икономическото развитие. През тази година заложеният размер на БВП е 143 милиарда лева, а бюджетните разходи - малко над 63 милиарда лева.

Бюджетния дефицит и държавният дълг са показатели, от които наистина зависи в значителна степен финансовата стабилност на всяка страна. Но тяхната интерпретация често е инструмент за подвеждаща информация за обществото. Приемаме, че съгласно договорни споразумения за страните от ЕС, бюджетният дефицит, т.е. изоставането на бюджетните приходи от разходите, не трябва да превишава 3% от БВП. Ограничението за държавния дълг е до 60% от БВП. Но... някои поръчкови анализатори услужливо забравят, че: Първо, тези ограничения многократно са нарушавани дори от най-развитите европейски страни, при това без никакви последствия. Второ, заради ограничаване и преодоляване на тежките последици от пандемията, ЕС официално свали временно тези ограничения. За 2022 г. нашето правителство е заложило дефицит 4,1% от БВП, който е сред най-ниските в ЕС. 

Ето някои последни официални данни (The Economist) за дефицитите на европейските ни партньори през 2021 г.: средно за най-развитите страни от еврозоната (-7,2%), Франция (-8,9%), Германия (-6,3%), Испания (-8,4%). За любителите на англо-саксонската неолиберална школа е добре да имат предвид, че бюджетният дефицит на САЩ е -12,4%, а на Великобритания - -10,9%. В бившите соцстрани от Източна Европа данните са аналогични: Чехия (-7,1%), Румъния (-5,8%), Полша (-6%), Унгария (-5,7%). Е, доста е трудновато да се приемат кресливи твърдения, че българският дефицит от 4,1% бил "страшилище" за стабилността. 

Аналогична е ситуацията с държавния дълг. У нас през 2022 г. неговият дял в БВП ще е 26,7%, т.е. той ще е на едно от най-ниските нива в ЕС. Защото средно за ЕС-27 същият показател е 90% или ние ще сме ТРИ ПЪТИ под средноевропейския показател! Тук внушенията за някакви "милиардни съсипващи задлъжнявания" изглеждат направо нелепо.

Трябва да припомним, че предишно правителство на ГЕРБ взе заем от 16 милиарда лева, без да му мигне окото, а месеци преди това прислужливи анализатори твърдяха че едномилиарден заем на Тройната коалиция гарантира икономически апокалипсис. 

Бюджет 2022 не е проинфлационен. 

Сегашното увеличение на цените 

се дължи на външни фактори, довели до поскъпване на енергоносители и на електричеството, а чрез тях - и върху стоките и услугите. Цените на природния газ достигаха над 2000 щ.д. за хиляда кубически метра, което е около хиляда процента увеличение за година. Драстичното увеличение на цените на електричеството у нас се дължи основно на външни фактори, както и на организирана спекулация, заложена в правилата за функциониране на борсата за ток в предишното управление. Нашите ТЕЦ-ове работят почти изцяло с наши находища на въглища, цената на ядреното гориво не е променяна, а слънцето и вятърът за фотоволтаиците и ветрогенераторите все пак са безплатни. С други думи, у нас няма поскъпване на производствените фактори и основният двигател на цените няма нищо общо с бюджета. Предвижда се инфлацията тази година да бъде в рамките на 5,6%, с тенденция да слезе до 2,7% през 2023 г. и 2,2% през 2024 г. Тези величини също са в синхрон с тенденциите в целия ЕС.

Сравнителният анализ на данните от Евростат за бюджетния дефицит, държавния дълг и инфлацията категорично доказват, че българският Бюджет 2022 е сред най-консервативните в ЕС. Правителствата на най-развитите страни от еврозоната в процентно отношение към БВП харчат повече и заемат повече от нас. Затова твърденията, че точно нашата консервативна бюджетна политика ни отдалечавала от еврозоната, противоречат на фактите, на европейската политика и на здравата логика.

Бюджет 2022 изразява очертаваща се нова тенденция за тясното му обвързване с решаването на социални и икономически въпроси.

През тази година домакинствата ще получат подкрепа от 817 милиона лева, в т.ч. данъчни облекчения и помощи за семейства с деца, увеличение на месечните помощи за майките, докато са в отпуск за отглеждане на новородени деца, безплатни ясли и детски градини, актуализиране и добавки към пенсиите, осигуряване на безплатни ваксини и лекарствени продукти, свързани с борбата с пандемията, и др.

Българските фирми ще получат над 850 милиона лева безвъзмездна държавна помощ, в т.ч. за запазване на заетостта и разкриване на нови работни места, за покриване на част от разходите по увеличените цени на електричеството, субсидии за туроператори и въздушни превозвачи, помощи за самонаети лица и др.

Държавният бюджет осигурява почти 600 милиона лева за подкрепа на медицинските работници от "първа линия" в борбата срещу КОВИД-19, а също така за лекарства, дезинфектанти, антигенни тестове за учениците и др. Общо социалните бюджетни разходи са над 20 милиарда лева!

Досега ниските бюджетни капиталови разходи винаги са били обект на критика.

Предишните правителства на ГЕРБ и техните сателити залагаха за тази цел около 5 милиарда лева годишно, като от тях харчеха целево едва половината, а останалите бяха раздавани от джипката на най-послушните и

най-раболепните кметове и близки на властта фирми

В Бюджет 2022 капиталовите разходи са почти удвоени, което ги прави един от важните, заместващи фактори на растежа. Защото и чуждите, и вътрешните частни инвестиции са на ниски нива през последните няколко години. По-голямата част от тях ще бъдат реализирани чрез публично-частно партньорство, т.е. тези пари на данъкоплатците несъмнено ще привлекат значително повече частни инвестиции.

Може да се приеме, че предложеният бюджет от коалиционното правителство е бюджет на растежа, който през 2022 г. се очаква да бъде 4,8% в реално изражение (с отчитане на инфлацията) спрямо 2021 г.

Но тук може и трябва да направим някои уговорки и препоръки. На пръв поглед, този растеж е висок, особено като се има предвид тежкото въздействие на КОВИД-19. Но той е само с 0,2% по-висок от средния показател за ЕС. Остава малко по-нисък и от заложения растеж в бюджетите на Румъния, Унгария и Чехия. Не може да се приеме безкритично и фактът, че макар и обоснована, бюджетната прогноза за 2023 и 2024 г. предвижда лек спад в динамиката на растежа, съответно до 3,7% и 3,4%.

Затова при предстоящата актуализация на бюджета през юли тази година ще настояваме за търсене на допълнителни резерви и стимули, за активизиране на инвестициите.

Растежът на българския БВП трябва да е по-висок от този на партньорите в ЕС, ако искаме да топим разликата със средния жизнен стандарт в ЕС. Това е много трудна задача, особено в сполетялата ни беда, когато трябва да заделяме значими ресурси за укрепване на здравеопазването. Но при разумен подход и адекватна координация между партньорите в управлението това е възможно и несъмнено би следвало да има пълен приоритет.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 13294

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 10538

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 12853

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 15026

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 12252

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 12346

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 10914

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 10953

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 18527

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 15309

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 12870

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 11731

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ