БСП иска законово да се спре концесията на летище София
Най-големият британски летищен оператор потвърди интереса си към аеропорта
/ брой: 192
Евгени ГАВРИЛОВ,
Юлия КУЛИНСКА
БСП настоя вчера в парламента незабавно в парламентарните комисии да се разгледат промените в Закона за концесиите, засягащи забраната за концесиониране на обекти от националната сигурност, което ще прекрати и обявената от МС концесия на летище София. Три месеца законът седи на трупчета и не може да се внесе в пленарна зала, защото председателите на комисиите просто отказват да го гледат, възмути се от трибуната на НС секретарят на ПГ "БСП за България" Филип Попов.
ДУМА припомня, че още в края на юни т.г. социалистите внесоха в НС искане за спиране на решението на МС за отдаване на концесия на летището. Те отбелязаха, че аеропортът е построен с парите на данъкоплатците, а някой иска да го открадне от тях и да го даде на чужда фирма. Месец по-късно БСП внесе законови промени в концесионния закон, които да забранят отдаването на всички предприятия от тъй наречения "забранителен списък" за приватизация.
Междувременно на специална пресконференция вчера стана ясно, че най-големият британски летищен оператор - Манчестър Еърпортс Груп (Manchester Airports Group) е потвърдил интереса си към концесията на летище София. Компанията управлява три летища във Великобритания - Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които обслужват 58 млн. пътници годишно. Компанията е публично-частна и акционери в нея са общината на Манчестър, която е мажоритарен собственик, и Industry Fund Management (IFM), който държи 35,5%. IFM е австралийски пенсионен фонд, който има дялове в 16 летища в Австралия и Европа, сред които и летището във Виена.
"Отказахме се от надпреварата за летището в Белград, за да дойдем в София. Други интереси в региона нямаме", поясни главният изпълнителен директор на MAG Чарли Корниш. Офертата ще бъде подкрепена от китайския строителен гигант BCEG, който в момента строи край Пекин най-голямото летище в света с капацитет от 45 млн. пътника годишно. Прогнозната стойност на концесията на летище София е 3,898 млрд. евро без ДДС, или над 7,6 млрд. лв., а правителството започна тръжна процедура на 5 юли. Оферти може да се подават до 22 октомври 2018 г.
Концесионерът ще трябва да инвестира поне 600 млн. евро в инфраструктура за 35 години, освен това - да построи Терминал 3, както и да плати на държавата 550 млн. лв. при поемане на управлението на летището и всяка година поне по 15 млн. лв. без ДДC или 10% от приходите от дейността. Разширяването на втория терминал и евентуално нова писта са другите изисквания към бъдещия концесионер на летище София. От него се очаква още да развие и засили позицията на летището като регионален център като разработи нови маршрути от и до София. Това става ясно от условията по новата концесионна процедура. Те са значително завишени спрямо предишната, която беше прекратена от служебния кабинет на Огнян Герджиков поради съмнения за предизвестен победител.