Брюксел отказал пари за ремонт на "Тракия" и 60 моста
/ брой: 157
Брюксел е попарил надеждите на правителството да използва икономисаните пари в европрограмата за транспорт за ремонт на "Тракия" от София до Пловдив и на 60 моста. Това стана ясно от думите на регионалния министър Росен Плевнелиев в понеделник, съобщи Медиапул. Той представи комитета за наблюдение на проекта за магистрала "Струма", който включва експерти от няколко министерства и неправителствени организации в областта на екологията.
Преди два месеца от ведомството на Плевнелиев обясниха, че ще използват 50 млн. евро от оперативна програма "Транспорт" за ремонт на съществуващата отсечка от "Тракия". Обновяването на 60 моста също щеше да се включи в европрограма, която отчете сериозни икономии (над 200 млн. евро) заради ниските цени, предложени в търговете за "Тракия", "Марица", "Хемус", "Струма" и т.н. ЕК обаче категорично е отказала да включи тези проекти в програмата, тъй като са за ремонт, а не за ново строителство, каза Плевнелиев.
Най-вероятно за ремонт на мостовете, които са в окаяно състояние и не са пипнати от над 30 години, ще се остане на първоначалния вариант - заем от международна финансова институция за поне 60 млн. евро. Не е ясно откъде ще дойдат пари за обновяване на старите отсечки на "Тракия". Министър Плевнелиев заяви, че България ще преговаря с ЕК през следващия програмен период 2014-2020 г. пари от ОП "Транспорт" да могат да се ползват и за ремонт на участъци от европейската пътна мрежа, а не само за ново строителство.
С икономиите в ОП "Транспорт" ще се изграждат магистрала София-Калотина, Северната и Западната дъга на София, тунелът под Шипка и лот 3 на "Струма" - през Кресненското дефиле, където ще се изгражда тунел, дълъг 13,3 км, тъй като дефилето е защитена от НАТУРА зона, каза Плевнелиев. "Струма" ще е готова през 2015 г. и ще струва малко под 1,1 млрд. лв., информира министърът.