Борислав Гуцанов: Основна причина да не сме в Шенген е, че Коридор №7 още не е готов
Да не видим частни компании на най-рентабилните линии, а за БДЖ да останат студените гари – нека мислим държавнически и как държавата може да печели, призова депутатът от БСП
„Българите са най-недоволни от целия ЕС от железопътния транспорт и то с пълно основание. От колко години се говори, че той ще бъде подобряван, стотици милиони левове се отделят и не се случва нищо по тази тема”, заяви народният представител от „БСП за България” Борислав Гуцанов по време на парламентарното обсъждане на промените в Закона за железопътния транспорт.
Той обърна внимание на тенденцията правителства да започват процедура за покупка на подвижен състав, да падат от власт и следващият кабинет да я прекратява и да започва нова.
„Може би се очакват някакви комисионни от някой от министрите. И вместо да се случва нещо положително в БДЖ и НКЖИ, нещата зациклят и стават все по-лоши”, отбеляза Гуцанов.
Относно предложения законопроект социалистът отправи следните въпроси: „Тези промени ще осигурят ли завършването на линията София-Пловдив, за която от толкова време се говори? Не, няма. Ще дадат ли възможност за бързо и комфортно пътуване между София и Варна, за да не трае то по 7-8 часа и нагоре? Не, няма. А ще се постави ли на вниманието на управлението Коридор №7 от Видин до Кулата – ключово важният коридор, който свързва едни от най-големите пристанища в Солун и Пирея с Европа?”
Той подчерта, че една от основните причини да не ни приемат в Шенген е, че жп линията все още не е готова.
„Това, което се променя в момента, ще помогне ли на този Коридор №7 да стане? Не, няма. И ако продължавате по този неадекватен начин, този коридор в един момент ще ни прескочи и държавата ще изтърве милиарди”, обърна се към управляващите Борислав Гуцанов.
По думите на народния представител от БСП в трудни времена държавните компании, като БДЖ и НКЖИ, се натоварват с най-големите отговорности.
„И сега, когато има възможност да се вкарат средства от Европа по Плана за възстановяване и устойчивост в тези компании и те наистина да си заемат нужното място, се правят някакви странни предложения за даване на концесии. Да не видим впоследствие, че частна компания отново се намества на възможно най-изгодните линии, а за БДЖ да останат най-неизгодните и студените гари? Затова от БСП три пъти в три различни парламента говорим, че така трябва да бъдат направени тези конкурси, спазвайки европейската директива, така че НКЖИ и БДЖ да бъдат ползватели на тези възможности”, категоричен бе Борислав Гуцанов.
В заключение той призова народните представители да не приемат този закон.
„Нека да погледнем държавнически на този проблем и откъде България може да печели средства. Затова толкова много наблегнах на този Коридор №7, а не тук да си говорим неща, които да обслужват частни интереси”, допълни Гуцанов.