02 Май 2024четвъртък01:28 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Бог да пази България от Вежди Рашидов

Министърът на културата е главният виновник за скандалната "реставрация" на паметника на Царя освободител, негова е "заслугата" за мегаломанските "проекти", които намирисват на корупция - твърди известният скулптор проф. Велислав Минеков

/ брой: 242

автор:Борис Данков

visibility 1906

Велислав МИНЕКОВ е завършил скулптура през 1986 г. в Художествената академия, класа на Димитър Даскалов. Специализира металодизайн в Хамбург при проф. Юрген Бирт. В момента е преподавател в специалността метал в Художествената академия. Син е на известния ни корифей в областта на монументалната пластика Величко Минеков.
Проф. Велислав Минеков се занимава предимно с пластика и металодизайн. С негова помощ са осъществени изложбите на негови студенти "Скрап" (2007) и "Живи в метал" (2010).
Член е на управителния съвет на Съюза на българските художници, Съюза на професионалните художници BBK в Германия и Почетен член на Европейския център за скулптура и реставрация в камък, Wunsiedel - Германия.
Проф. Велислав Минеков има самостоятелни изложби в Турция и Германия. Участва в множество международни симпозиуми и конкурси за скулптура. Носител е на Специалната награда на скулптурен симпозиум, Buduso в Сардиния, Италия.



- Защо реставрацията на паметника на царя Освободител според вас е вандализъм?
- Вандализъм, защото в случая беше постъпено вандалски. Паметникът бе даден за реставрация по неправилен начин. Изобщо не е спазен законовият ред, който се изисква от Министертвото на културата. Това е тежко нарушение. И ако трябва да се търси нечия отговорност, тя е на министъра и неговите подчинени. Тази отговорност е много голяма. Налице са серия от нарушения. Липсва допитване до Националния институт за паметниците на културата, до "Културно-историческо наследство", отсъстват каквито и да е комисии за реставрация, експерти, анализи. Дори паметникът не е предаден с необходимия опис - какво е имало на този паметник, какво е нямало и т.н. Това са серия от нарушения. И най-накрая - публичното унищожение на паметника - рязането на краката на коня с ъглошлайф. Според Наказателния кодекс- чл. 2786 - подобно деяние се наказва с 5 години затвор.
- Но Вежди Рашидов твърди, че няма никакво нарушение, тъй като паметникът е собственост на Столична община и че именно общината осъществява проекта за реставрация.
- Това е лъжа, тъй като става дума за недвижим паметник с културно-историческо и национално значение. Дори за да стане движим и да бъде преместен, се изисква специално разрешение от Министерството на културата. Това не е спазено. Изобщо в документацията липсват група реставратори и специалисти, които да се заемат с паметника.
- Кой всъщност осъществи тази скандална "реставрация" на паметника?
- Дотук това е дело на министъра на културата, с директна поръчка за усвояване на дадените от руската фондация "Поколение" 1.2 млн. лева за реставрация на паметника.
- Кой ще "усвои" тези средства?
- Докато не беше станал скандалът, паметникът, транжиран на части, стоеше в един запуснат двор в с. Требич. Тогава това нещастие можаха да го видят много български журналисти. В момента горещият картоф е хвърлен в устата на г-жа кметицата на София Йорданка Фандъкова, която е принудена не само да го преглътне, но и да замълчи.
- Напротив - тя заяви публично, че ще възложи да се извърши проверка по случая.
- Надявам се така да стане. Имах лична среща с г-жа Фандъкова и зам.-кмета Тодор Чобанов, от която разбрах, че е налице желание нещо да се направи. Очаквам да бъде назначена проверка, като се надявам оттук нататък реставрацията да продължи със специалисти реставратори, а не да става по този хайдушки начин.
- Излиза, че и зам.-кметът на София едва ли не не знае какво се върши с паметника и защо се върши. От друга страна, Вежди Рашидов твърди, че МК не е автор на проекта за реставрация, от което се създава впечатление, че неговото ведомство няма отношение към случая?
- Как да няма отношение. Аз повтарям, че не е спазен законовият ред. Подобна реставрация не може да се осъществи без подпис на министъра, независимо от това чия собственост е паметникът. Но е факт, че той беше унищожен пред очите ни. Дори да се абстрахираме от това чий е паметникът, дори някой да е недоволен от Освобождението на България от Русия, иде реч за една прекрасна фигура, дело на един много голям майстор Арнолдо Цоки.
- Добре, в цялата верига от "изпълнители" на тази мнима реставрация има някой, който заповядал тя да бъде осъществена - да се демонтира паметникът, да се откара в с. Требич и т.н. Къде е истината?
- Аз се надявам, че в България има достатъчно професионални журналисти, които да отправят този въпрос към Министерството на културата и да узнаят истината. От няколко дни оттам отказват да отговарят на подобни въпроси, твърдейки, че това е работа на Столичната община. Да, в момента този проблем е нейна грижа, след като й беше натресен по този начин. Но следва да се разбере дали общината е получила необходимата документация за реставрация. Впрочем тези дни в медиите бе потвърдено, че подобни документи липсват. Значи нарушен е законът, оттам и правилниците на Министерството на културата.
- Зам.-кметът на София Тодор Чобанов твърди, че има законен проект за осъществяване на рестврацията, а вие твърдите, че няма проект. Кое е вярното?
- Истината излиза лека-полека. План за реставрация не е имало. Това оня ден го призна и самият Чобанов.
- Проект и план са различни неща, нали?
- Абсолютно да.
- Чобанов твърди, че е налице проект за реставрацията на паметника.
- Проект има за по-нататъшната част от реставрацията, но проект за това, което се случи дотук - няма, защото никой не може да си сложи подписа върху подобна идиотщина - отрязването на краката на коня на паметника. Вече ми се обадиха реставратори и колеги от Художествената академия и другаде, които са неистово търсени, за да се подпишат със задна дата върху подобно решение. Дотук никой не се хвана на въдицата и да подпише подобен документ.
- Кой е разпоредил паметникът да бъде откаран в леярната в с. Требич и тази леярна на кого е, чия собственост е тя?
- За леярната в Требич единственото, което разбираме от министъра на културата, е, че това е леярната, в която се леят неговите пластики. В няколко свои изказвания той твърди, че тя е единствената леярна в България, където могат да се правят качествени отливки. Нещо, в което аз дълбоко се съмнявам. Общо взето, леярните у нас са различни, но има леярни на много високо равнище. Те се ръководят от технолози и специалисти по металургия от класа. Подобни леярни има в Стара Загора, Сопот, Казанлък, Пловдив и на други места в страната.
- А според вас какъв е ръководителят на леярната в с. Требич - специалист ли е или занаятчия, както вие го определяте на едно място?
- Какъв е той няма никакво значение. Но той не е реставратор, за да се занимава с реставрирането на паметника на Цар Освободител.
- Тези дни по случая бе изразено и мнение от Камарата на строителите. Те пък какво отношение имат към реставрацията?
- Аз съветвам нейните специалисти да се изказват по качествата на тухлите и цимента, но не и за реставрацията на паметниците на културата.
- Чу се и мнение на Асоциацията на реставраторите?
- Да, това мнение беше як шамар върху този "проект" за усвояване на 1.2 млн. лева. Мнението на реставраторите беше много точно, професионално, навременно.
- Вие твърдите, че паметникът е "технологически унищожен".
- Паметникът по най-примитивен начин бе транжиран и доведен до състояние, в което аз лично не се наемам да кажа как може да бъде възстановен. Замислям се дори какви съвременни технологии могат да бъдат използвани за спасяването на паметника, но нямам конкретен отговор. Липсва оригиналът, нарушенията са драстични.
- Отрязани са краката на коня?
- Не само краката. По безобразен начин са свалени и главата, и тялото на царя и са захвърлени въру камънака. Аз видях такива технологични чудеса, че направо съм объркан. Видях по една от телевизиите например как "майсторът", който "поправя" коня, как с една малка фреза надписва детайлите през патината на бронза, за да не забрави кой от тях закъде е.
- Но това е страшно - да се "оперира" по този начин скулптура на Арнолдо Цоки?
- Това е абсурд. Ако на тези хора им бяха дали да ремонтират Айфеловата кула, те сигурно щяха да я вържат с тел и пирони. Това просто не се прави така.
- Обвиняват ви, че политизирате случая. Това вярно ли е?
- От една страна, това е абсолютно вярно, защото това безообразие се извършва пред погледа и със съучастието на правителството, което ни управлява. Да, това е политизация, но политическа е и цената на хляба, политическа е и цената на въздуха, който дишаме. Кое не е политика?
А всичко се извършва от министър, който е от кабинета на управляващата партия. Значи аз политизирам нещата, а управниците са аполитични. Ето още един абсурд.
- Казват, че тиражирате непроверени истини?
- Да, това в известен смисъл е вярно, защото онова, което мога да проверя, е в областта, в която работя. Другото е в сферата на други специалисти, които могат да свършат това. Във всеки случай не и за 2-3 месеца. Така паметникът на Фридрих Велики в Германия бе реставриран за 12 години, но ние сме първенци, отличници - паметникът на Цар Освободител ще бъде изчукан и "оправен" за броени дни.
- Трябва ли прокуратурата да се намеси по случая?
- Да, с помощта на юристи аз събирам сведения, които съм готов да предоставя на прокуратурата. Преди това обаче разчитам и вярвам, че Столична община ще направи необходимата проверка и изследвания, проект и след това да започне възстановяването на паметника.
- Значи чие дело е споменатият в началото вандализъм?
- Вандализмът е резултат от заповедта на министъра на културата за мнимата реставрация. След като избухна скандалът, министърът в едно тайно съобщение, появило се посред нощ на сайта на МК, обяви на всички, че това е работа на общината, а не негова.
- По този начин излиза, че той си е измил ръцете?
- Точно така.
- А какви са безообразията на Вежди Рашидов срещу националното ни културно наследство?
- Основното е "усвояването" на всякакви средства по най-неясен начин. Бедата е в пилеенето на огромни суми по оперативни програми, които МК няма право да получава по този начин. Щетите се виждат ачик. Сред тях са потрошените средства за напълно абсурдния Музей на съвременното изкуство; също така наречения Музей на социалистическото изкуство, в чието създаване имаше не само "усвояване" на крупни суми, но и посегателство върху творчеството на мои колеги-скулптори. Сградата на този музей дори няма акт 16. Върхът на безумието е музеят с комичното заглавие "Български Лувър", където са закопани близо 100 млн. лева, от които 27 млн. европейски пари. Никъде не е казано какво ще е съфинансирането; какво ще струва оборудването му; охраната; какъв ще е бюджетът на този музей; какво ще харчи държавата за него; какъв капацитет от посетители се очаква и т.н. Всичко, свързано с тези средства, носи мирис на корупция.
- Значи плаче за прокурор?
- Да плаче!
- Бог да пази България!
 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 331

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 322

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 326

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 419

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 329

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 402

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 357

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ