Блумбърг: Доставките на руско ядрено гориво скочиха през 2022 г.
/ брой: 40
Износът на руско ядрено гориво и ядрени технологии скочи с 20% през 2022 г., пише Блумбърг, позовавайки се на данни на Кралския обединен институт за отбранителни изследвания (RISU) във Великобритания. При това, институтът не е взел предвид доставките на ядрено гориво за страни под санкции, като например Иран.
А покупките от страните от ЕС като цяло са се повишили до най-високото ниво от три години насам. Така например, през миналата година четири държави са закупили ядрено гориво от "Росатом" - Чехия, България, Унгария и Словакия.
За руския ядрен отрасъл от голяма важност са и доставките за Индия и Китай.
Блумбърг отбелязва, че "Росатом" доставя около 20% от обогатения уран, необходим за работата на 92 реактора в САЩ.
В Европа руското ядрено гориво е необходимо на атомни централи, които осигуряват електроенергия за около 100 милиона жители. В тази връзка, голямото нарастване на доставките се обяснява, наред с други неща, и с малката конкуренция.
"Руската ядрена индустрия е напълно независима по отношение на технологична компетентност", коментира Алексей Лихачов, ръководител на държавната корпорация "Росатом". По думите му, експортните планове на "Росатом" няма да намалеят през тази година, но стои въпросът дали ще бъдат изпълнени изцяло.
Освен това по предложение на "Газпром", "Росатом" започва да проучва възможността за прехвърляне на системата за транспортиране на газ от газови турбини към електрическо задвижване. Снабдяването на турбините с електричество може да изисква изграждането на атомна електроцентрала в Западен Сибир. За това пише "Комерсант", позовавайки се на свои източници.
Отбелязва се, че прехвърлянето на експортния поток на природен газ по северния коридор към електроенергия, ще позволи на "Газпром" да намали въглеродния си "отпечатък", на фона на по-строгите екологични изисквания на ЕС.
Мощността на бъдещата атомна централа засега не е известна, както и дали ще бъде свързана към общата електропреносна система, пише още "Комерсант".
"Газпром" обмисляше възможността за използване на електрически задвижвани газови помпени агрегати още през 2007 г. за проекта "Северен поток". Тогава се предполагаше, че "линия" от Ленинградската АЕЦ може да бъде удължена до началната компресорна станция на газопровода - гигантската "Портовая". Но по онова време, използването на електрически задвижвани агрегати беше по-скъпо от газовите турбини.