Близо половината от подвижния състав на БДЖ е за ремонт
/ брой: 18
Около една трета на подвижния състав на "БДЖ-Пътнически превози" не се експлоатира, защото е за ремонт. При товарните вагони на "БДЖ-Товарни превози" за ремонт е почти половината от наличния състав, тъй като над 90% от тях са на възраст над 30 г. Това става ясно от отговор на министъра на транспорта Росен Желязков на въпрос на депутата от "БСП за България" Димитър Данчев.
Данните на транспортното министерство показват, че две трети от тяговия подвижен състав (локомотиви и влакове) на "БДЖ-Пътнически превози" е на възраст над 30 г. В експлоатация са 172 дизелови и електрически влака и мотриси, вкл. пътнически и маневрени.
Най-голяма част от тяговия подвижен състав на "БДЖ-Пътнически превози" е произведена в периода 1970-1983 г., движат се и електрически мотрисни влакове от 70-те години на ХХ век.
Две трети от пътническите вагони на държавния железопътен превозвач са на възраст над 26 г. Само 44 вагона са под 10 г., а още 14 - до 20 г. От общо 599 пътнически вагона в експлоатация са 391, останалите са за ремонт.
190 са наличните дизелови и електрически локомотиви в "БДЖ-Товарни превози", от които в експлоатация са 113, останалите са за ремонт. Най-много от тях са произведени в периода 1969-1984 г.
Почти половината от наличните товарни вагони - 2079 от 4588, са за ремонт, останалите се експлоатират. От тях 4242 са на възраст над 30 г., само 11 са на 20-25 г., по-нови няма.
Желязков отбелязва, че експлоатационната програма на жп превозвача за следващите 10 г. предвижда поетапно уеднаквяване на сериите тягов подвижен състав за обслужване на пътнически влакове с цел облекчаване на технологичния ресурс за поддръжка, експлоатация и ремонти. В края на периода графикът на движението на влакове ще се обслужва от 160 бр. тягов подвижен състав и 450 бр. вагони.
Желязков подчертава, че през последните години започва инвестиционна и ремонтна програма, с която да се удължи експлоатацията на тяговия подвижен състав с поне 15 г. и да се обновят част от локомотивите, влаковете и вагоните. В момента тече обществена поръчка за доставка на 16 нови електрически мотрисни влака, които ще обслужват направленията на бързите влакове. Поръчката обаче е блокирана заради жалба. Вече пристигат и първите нови локомотиви, закупени за първи път след 33-годишно прекъсване.