Близо 4,5 млрд. лева потънали в "Автомагистрали"
Над 4 млрд. лв. са похарчени от държавното дружество "Автомагистрали" без провеждане на конкурси и без ресурс. Значителен е обемът на авансовите средства, преведени без да са извършени дейности до този момент, показва отид на Сметната палата за период от четири години.
Прокуратурата да се самосезира за действията на "Автомагистрали"за източването на близо 4,5 млрд. лв. по доклада на Сметната палата. Докладът е на страницата на Народното събрание и е изготвен по искане на левицата, реагираха мигновено от БСП. Георги Свиленски коментира, че очите на всички се е извършвало източване на публичен държавен ресурс през Агенция "Пътна инфраструктура" през държавното предприятие "Автомагистрали". Над 36 въпроса сме задали към бившите министри Николай Нанков и Петя Аврамова - дали има машини, механизация и персонал за извършване на дейностите. Както и дали чрез избирането на обществените поръчки не се нарушава закона, дали не се отклонява ресурс. Поискахме Сметната палата да извърши одит за периода 2016 – 2020 г. През тези 4 г. министър Нанков и министър Аврамова са лъгали, че „Автомагистрали“ има капацитет и не ощетява бюджета", разказа Георги Свиленски.
Проф. Румен Гечев заяви, че в БСП са получили сигнали за нарушения в дружеството.
"С проверката от 2016 до 2020 г. Сметната палата доказва, че е нарушен Законът за обществените поръчки, тъй като са се сключвали договори между АПИ и "Автомагистрали“. Очевидно избрани фирми и определени лица са били избирани. Има драматични несъответствия в капацитета за изпълняване на поръчките. "Автомагистрали“ няма нито една машина за полагане на асфалт“, каза той.
Според него десетки договори са били сключени без конкурс и търгове, открадната е значителна сума пари – 4 млрд. лв. БСП ще следи как ще реагира прокуратурата.
Одитът на "Автомагистрали" беше възложен на Сметната палата с решение на 44-то Народно събрание от 16 декември 2020 г. по настояване на БСП. Документът излиза, след като ГЕРБ вече не са на власт. Към момента няма официална позиция от партията на Бойко Борисов.
Софийска градска прокуратура е поискала доклада от проверката. От документа се вижда, че "Автомагистрали Хемус" е получила близо 500 млн. лв. авансови плащания от "Автомагистрали" за строежа на магистрала "Хемус" и на пътя Видин - Ботевград. Това е най-голямата авансово раздадена сума от държавната компания на "доставчик на специфични дейности и пътни принадлежности". Одитът на Сметната палата е за дейността на "Автомагистрали" в периода от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 година.
Като действителен собственик на "Автомагистрали Хемус" е посочен Райчо Бойков Котов, показва справка в Търговския регистър. Името на адвокат Котов стана известно от разследването на сайта "Биволъ" по аферата "ДжиПиГейт", която се запомни с ареста на журналисти и висящо дело в прокуратурата, напомня „Медиапул“.
Преди да оглави "Автомагистрали Хемус", адвокат Котов е дългогодишен служител на "Джи Пи Груп". Според разследването на "Биволъ" адвокат Котов е лицето "Райчо", което е получавало редовно комисионни от групата, която е подсигурявала експерти при провеждането на обществени поръчки с европейско финансиране.
Другите големи получатели на авансови плащания от държавната фирма са "Хидрострой" (329 млн. лв.) "Грома Холд" (266 млн. лв.) "ГБС Инфраструктурно строителство" (233 млн. лв.), "Нивел строй" (190 млн. лв.) и други.
Общо "Автомагистрали" е получила близо 1.4 млрд. лв. авансово от държавата за изграждането на три големи обекта - дострояването на магистрала "Хемус", скоростния път "Видин - Ботевград" и укрепването над 80 свлачища. Нито един от тези обекти не е завършен. Авансите обаче са дадени, въпреки че за някои от тях няма дори проекти и разрешения за строеж.
Одитът на Сметната палата доказва, че компанията "Автомагистрали" не е можела да изпълни възложената ѝ от държавата работа и по тази причина е превъзлагала дейностите си на други фирми. На практика по този начин се заобикаля Законът за обществените поръчки, констатират одиторите.
В случая на "Автомагистрали" "законът не предвижда възможност за превъзлагане на дейности на други външни изпълнители", посочва Сметната палата. Основното ѝ заключение е, че няма доказателства, че схемата "Автомагистрали", тоест изборът на т. нар. "in house" възлагане, е "подходящ и обоснован" и че "осигурява необходимата ефективност, конкуренция и прозрачност при разходването на публичните средства".