14 Април 2021сряда03:00 ч.

Гореща точка

Билетчето на Фандъкова

/ брой: 80

автор:Боряна Костова

visibility 2933

Честито на 238 500 столичани новите цени на билетите за градския транспорт! Толкова гласуваха за "милата" г-жа Фандъкова за кмет на последните избори. Преди вота тя се кълнеше, че промяна в тия цени няма да има до въвеждане на електронната "тикет система", а това щяло да стане през 2017 година. Потвърди го и след като патронът й Борисов нахока градоначалници от ГЕРБ, че "се правели на добри и не вдигали местните данъци и такси". Бре, рекохме си, тая женица се е еманципирала. Ама Данчето, както гальовно я зове бат'Бойко, тия дни запя друга песен. Нагла и доста цинична спрямо двата милиона жители на града, чиито джобове общината пак се гласи да пребърка.
Какво налага билетчето за транспорт в София да поскъпне с 60%? Обяснението на Фандъкова, че Центърът за градска мобилност го предлага експертно на базата на изчисления и икономически анализ, е твърде съмнително. Според общинари такъв анализ нито е представян, нито е обсъждан. Не издържа и твърдението, че с новите цени ще се намали използването на билети за еднократно пътуване. В момента само 15 на сто от близо 60-те млн. души, ползващи градския транспорт месечно, си купуват билети. Другите са с карти или "с повишено внимание" до перфоратора. Впрочем и импулсните карти за брой пътувания поскъпват, само още не е ясно с 20 или с 40 ст. на импулс. Няма да падне обаче броят на гратисчиите, който е толкова внушителен, че общината реално събира едва по 13 ст. от лев. Глобата за нередовните пътници скача на 40 лв., актът става 200 лв., но и това не решава проблема. Я се опитайте да вземете тия пари от роми, пияни или клошари, които масово се возят без билети! Контрольорите хич не ги и проверяват, за да не си изкарат някоя псувня или юмрук в зъбите. Целта, която всъщност се гони с драстичното поскъпване, е редовните пътници да поемат и "издръжката" на безплатните. Така на гърба на примерните граждани общината ще спечели още 15 млн. лв. приходи. Не го казва, щото звучи конфузно. Но не е само туй причината.
На думи Фандъкова още държи в градския транспорт да се въведе т.нар. тикет система - заплащане според продължителността на пътуването. Преди около три месеца гражданската интернет инициатива "Спаси София" внася в транспортната комисия на СОС подобно предложение. Настоява да се въведе почасов билет, който да включва неограничен брой пътувания за 90 минути, на цена 1,50 лева. То обаче е отхвърлено от Центъра за градска мобилност като "неефективно и дискриминационно". Тогава кметицата мълчи. Вярно, идеята на "Спаси София" е в полза на гражданите, но не пълни джобовете на ЦГМ. Там по признание на Фандъкова от 2012 г. заплатите на шефовете са по 3750 лв. А какви ли са сега? Фактът, че изпълнителният директор Симеон Арнаудов защитава с нокти и зъби  цена от 1,60 лв. за билет, говори достатъчно.
"Нахално е да се искат такива пари, след като трамваите и тролейбусите в София са или "нови" втора ръка, или са "връстници на баба ми". "Отказвам да плащам за вонящия транспорт, където зиме може да хванеш пневмония от студ, а лете - да припаднеш от жега." "Скъп билет и спирка - навес от ламарина, е безобразие." "Цените на горивата падат, но автобусите в София май не ги зареждат с нафта, а с уиски!" Това е само част от гнева, който се излива всекидневно в социалните мрежи. Подобни коментари на общински съветници от опозицията Фандъкова посреща на нож: "Не приемам популистки изказвания!" То, аслъ, смешните обвинения в популизъм май останаха единственото оръжие, с което властта брани дивотиите си от всички, които й казват истината. А кметицата съвсем оплете конците с признанието, че "решението е политическо". Сиреч няма общо с качеството на услугата. Важното е да падат пари.
Не мина и без дежурните въодушевяващи примери "от модерния свят". Навсякъде билетите за обществения транспорт са скъпи и прескъпи, не е нормално у нас да са най-евтините, оправда подготвяния грабеж ресорният зам.-кмет Любомир Христов. Фандъкова пък разказа как неотдавна директорът на лондонското метро й споделил, че там цената на билетите е много висока, за да се стимулира ползването на карти. Сигурно е вярно. Но има малки подробности. Лондон е в пъти по-голям по площ от София и в него живеят над 8,5 млн. души. Почасовото заплащане във Великобритания от април т.г. е 7,2 паунда на час (18 лв.), а в България то е 2,50 лева. Сайтът Money.bg се позовава на икономисти, които са изчислили, че ако цената на билета в градския ни транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (0,77 евро), стойността му според покупателната способност би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ. Няма нужда обаче да ходим надалеч. У нас през 1989 г. билетът струваше 6 ст. при минимална заплата 160 лева. Сиреч цена от 1,60 лв. може да има при минимален доход от 2700 лева. Очевидно цялата ни власт заслужава еднопосочен билет.

Президентът веднага свика парламента

автор:Дума

visibility 121

/ брой: 72

Започна чистка в ГЕРБ след изборния провал

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 72

БСП продължава кампанията "Солидарен Великден"

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 72

Брюксел предлага лекарства и храна без ДДС

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 72

С парите от летището ще пълнят бюджетната дупка

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 72

Eвропейци искат забрана на бензинови и дизелови коли

автор:Дума

visibility 82

/ брой: 72

Визов режим за ЕС застрашава Македония

автор:Дума

visibility 120

/ брой: 72

Политически скандал за бъдещето на Балканите

автор:Дума

visibility 134

/ брой: 72

В търсене на формула

автор:Валентин Георгиев

visibility 92

/ брой: 72

В очакване на гонга за матурите

автор:Деси Велева

visibility 86

/ брой: 72

Спомен за Борис Семерджиев

автор:Емил Янев

visibility 83

/ брой: 72

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ