
Подготвят въвеждането на еднодневни винетки
Превозвачите плашат с протест заради поскъпването на тол таксите на два пъти през тази година
/ брой: 53
Въвеждане на еднодневни винетки за леките коли и на еконорми при определяне на цената на тол таксите за камиони и автобуси предложи правителството с промени в Закона за пътищата. За еднодневна винетка се говори от 2018 г., още преди да бъде пусната официално тол системата, чрез която става таксуването за електронни винетки за леки коли и се въвеждат тол тарифите за камиони и автобуси.
За тази година е предвидено поскъпване на винетките с около 10% от 1 април, докато тол таксите ще поскъпнат на два пъти през 2025 г. Това предвижда промяната в тарифите за пътните такси. Документът е публикуван за обществено обсъждане. Прогнозата е най-после приходите от пътни такси да надхвърлят 1 милиард лева, каквито бяха първоначалните идеи с въвеждането на системата през 2019 г.
Цената на еднодневната винетка не е ясна към момента. Тя ще влезе до 6 месеца след обнародването на промените в Закона за пътищата в Държавен вестник. Времето е необходимо за доработка на функционалностите на тол системата, посочва правителствената пресслужба.
Очакванията са еднодневните винетки да се ползват предимно от преминаващите транзитно през страната леки коли. В момента шофьорите могат да купят пет вида винетки: уикенд винетка (9 лева), седмична (13 лева), месечна (27 лева), тримесечна (48 лева) и годишна (87 лева).
Тези тарифи предстои да бъдат променени и от 1 април ще бъдат в сила нови цени. Уикенд винетката ще поскъпне с 1 лв. и ще стане 10 лв. Седмичната винетка ще е 15 лв., което е повишение с 2 лева. Месечната ще струва 30 лв. - с 3 лв. повече от сега, а тримесечната - 54 лв., поскъпване с 6 лв. Най-много - с 10 лв., се вдига цената на годишната винетка, която става 97 лв.
Междувременно представителите на транспортния бранш у нас обявиха национална протестна готовност. Недоволството им е заради планираното увеличение на тол таксите, което определят като "несправедлива и необоснована мярка". Това става ясно от позиция на Камарата на автомобилните превозвачи в България, разпространена до медиите. Според нея тол системата не работи, инфраструктурата е зле поддържана или липсва, събираемостта е неефективна и като цяло отсъства транспортна политика.
Превозвачите призовават тежестта на тол облагането да се насочи към транзитния трафик, каквато е практиката в другите европейски държави. Те настояват 13% от събраните пътни такси за предходната година да бъдат отделяни в ежегодна програма за превозвачи и "с тези средства да се възстанови поне част от баланса в непропорционално разпределената тежест между български и чуждестранни превозвачи".