Съвременният начин да се мисли за архитектурата
/ брой: 64
Виолета Тончева
"Дизайн в архитектурна среда" е втората книга (след "Интериор. История и теория", изд. "Славена", 2008)" на проф. д-р арх. Росица Никифорова, ръководителка на катедра "Архитектура и урбанистика" към Архитектурния факултет на ВСУ "Черноризец Храбър". Тя отговаря на непосредствените нужди на обучението по архитектура и ще бъде от особена полза за студентите от новата специалност архитект-дизайнер, въведена за пръв път в академичното обучение по архитектура във ВСУ "Черноризец Храбър" през учебната година 2010-2011 г. Художник е Виктор Петков, редакторка - Димитричка Железарова, преводът на английски език е на Илко Белев и Мариела Христова.
Използвайки обемен информационен и илюстративен материал от различни области - история, архитектура, изкуство и други, авторката разглежда понятието дизайн извън естетическите и функционалните претенции на конкретния продукт в контекста на средата, която го поражда, и върху която той непосредствено влияе. Изложението, фокусирано върху видовете дизайн, формообразуването, методите и инструментите за проектиране, извежда интегралния подход в процеса по създаването на новия архитектурен речник, сегментиран в дизайн за вътрешна архитектурна среда, дизайн за външна архитектурна среда и дизайн за среда-събитие.
Структурната логика на книгата следва в 12 глави етапите на предвиденото разностранно обучение, като застъпва принципа за надграждане на информацията с умело подбрани атрактивни акценти. Те привличат вниманието към темата, автора или метода, поощрявайки концептуалното мислене и по-нататъшно самостоятелно търсене от бъдещите архитект-дизайнери. Примерите, балансирани между теорията и практиката, цитират творчеството на водещи архитекти и дизайнери като Ееро Сааринен, Алвар Аалто, Филип Старк, Еторе Сотсас, Франк Гери, Карим Рашид, Павел Койчев и други.
Художественото оформление, поднесено със стилни визуални паузи за осмисляне на съдържанието, експресията на колористичните решения, различни за всяка глава, есенциалният подбор и премисленото разположение на снимките, плановете и прочие, не на последно място качеството на полиграфията, пренасят размишленията за дизайна в архитектурна среда и на ниво книжен дизайн, добавяйки към интелектуалното и сетивно удоволствие от общуването с тази едновременно научна и емоционална, иновативна и енциклопедична творба.