Българските потребители не усещат забавяне на инфлацията
/ брой: 26
Българските граждани започват новата година с нарастващ песимизъм. Общият показател за доверието на потребителите през януари 2025 г. отново намалява, падайки до отрицателно ниво от минус 19,5%. Това показват данните от тримесечното издание "Наблюдение на потребителите" на НСИ. Според тях показателят се е свил със 7,3 пункта от предишното издание от октомври, когато той бе на ниво от минус 12,2%. За сравнение, през лятото на 2024 г. индексът отбеляза леко подобрение с 5,6 пункта, но остана на негативна територия от минус 8,4 на сто. От НСИ обясняват тенденцията с влошени нагласи както в градовете, така и в селата.
Общият показател спада, което се дължи на пониженото доверие сред населението - както в градовете, така и в селата – съответно с 5,2 и 12,6 пункта, пишат експертите от НСИ.
Оказва се, че потребителите са с по-негативни мнения не само за икономическата ситуация в последните дванадесет месеца, а и за следващите толкова, "в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 14,4 и 8,4 пункта.
Домакинствата са и с по-негативни очаквания относно личните си финанси спрямо тези от октомври 2024 г.
Потребителите не усещат забавянето на инфлацията. Те продължават да са на мнение, че през последните 12 месеца има покачване на потребителските цени. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите 12 месеца се засилват, в резултат на което балансовият показател се покачва с 16%, казват от статистическия институт.
Такива са и оценките за безработицата в страната, която се очаква да нарасне. По последни данни към третото тримесечие на 2024 г. безработицата в България е 3,6%, което е с 0,4% пункта по-ниско спрямо същия период на 2023 г.