Екзотика или ерес
/ брой: 38
Деси ВЕЛЕВА
Готова ли е консервативната система на средното образование за поредната идея за промяна? Отново си задаваме въпроса, този път не на фона на подготвяни новости в учебно съдържание, на преобразуване на учебници или на методи за преподаване. От известно време министърът на образованието акад. Николай Денков промотира идея за цялостна промяна на графика на учебната година с акцент върху по-ранното й започване. Чуват се също намерения за удължени ваканции през учебното време и намалена лятна почивка.
Еретична идея или екзотика е 15 септември да стане 5 септември? Десет дни разлика ще преобърнат ли живота на семействата, на ръководствата на школата и на учителите? Признак на закостенялост ли е нежеланието за промяна или уважение към дългогодишни традиции? И изобщо - не е ли дребнавост да се води дълъг оспорван диалог по въпроса за някакви дати?
Мотивите на МОН за по-ранното започване на учебната година най-вече са свързани с желанието да се компенсира пропуснат материал заради дългото дистанционно обучение. От натрупаните дефицити се оплаква и мнозинството от родителите. Именно затова е странно те да скачат срещу опитите да се осигури време за наваксване.
Оплакванията от съкращаването на отпуските на заетите в системата също не могат да бъдат изведени като причина за неприемане на предложението. Все пак, успоредно с промяна на първия учебен ден, върви намерението за удължаване на ваканциите в рамките на учебната година, което би трябвало да компенсира по-ранното й започване. В този случай аргументите на учители и директори губят силата си.
Факт е, че засега отзивите за идеята остават разнопосочни. Но имайки предвид упоритостта, с която се лансира тя от страна на МОН и желанието на Денков за продължаващ активен диалог по темата, едва ли той ще се откаже лесно от нея. Ако се пребори за реализацията й, всяка следваща реформа ще му е още по-лесно изпълнима.