Търговците на горива се ожалиха, че работят на загуба
/ брой: 76
Бензиностанциите и търговците на бензин и дизел в България работят на загуба. Това стана ясно от отчетите, които представиха водещите петролни компании на заседанието на парламентарната комисия по икономика, енергетика и туризъм. Депутатите поканиха за изслушване фирми вносители на горива, фирми доставчици, прекупвачи и търговци за крайния потребител. Целта бе да се направи извод какво и как влияе на ценообразуването и реални ли са цените на бензина и дизела в момента. 8 фирми бяха пратили свои представители в комисията. Нито един член на икономическото министерство обаче не уважи срещата.
"Лукойл" и "РомПетрол" - основните търговци в България, обясниха колко компоненти влияят на цените на крайния продукт и как работят на загуба към този момент. Акцизите, застраховките, заплатите на персонала и транспортът оскъпявали много горивата, заключиха и двете фирми. Не успяха обаче да обяснят защо в 9 държави от ЕС дизелът в момента е по-евтин, въпреки че в България и акцизите, и данъците са най-ниските.
Много хуманно звучи да работите на загуба, просълзявате ни, отвърна с ирония бившият икономически министър Петър Димитров. Той бе категоричен, че твърденията на фирмите са абсурдни, а всъщност става въпрос за трупане на свръхпечалби. Към мнението му се присъедини и Румен Овчаров. Вярвате ли си, че бизнесът с горива е един от най-губещите в България, попита той. По думите му неверни са и изнесените данни за 77% внос на горива в страната. Това би означавало, че у нас просто няма свободен пазар, заключи бившият енергиен министър. Той също се усъмни в данните за ценообразуването, представени от фирмите на срещата.
Над 2 лева цена изкарва българите на улицата и ги превръща в "протестиращ арабин", възмути се Петър Димитров. Щом българинът протестира, значи не вярва, че това са реалните цени, категоричен бе депутатът. Той описа като "глупаво" предложението биосъставките да бъдат извадени от дизеловото гориво.
Според представителя на "Лукойл" Сергей Гиндич премахването на биокомпонентата би смъкнало от цената на дизела едва 0,04 ст. Друго бе мнението на Националната асоциация за биогорива. По техни изчисления оскъпяването на дизела е с 0,38 ст.
ДУМА припомня, че Трайчо Трайков предложи биокомпонентата от дизела да бъде премахната, за да се понижи цената му с близо 50 ст. Нито един от участниците във вчерашната дискусия не потвърди сметките на Трайков. Общото мнение и на търговци, и на производители бе, че това няма да се отрази съществено върху цената на дизела.