12 Август 2024понеделник08:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Искат от Румен Радев да се намеси за летище София

Това е абдикиране на държавата от управление, признание за немощ и липса на капацитет, категорична е неправителствена организация

/ брой: 215

автор:Дума

visibility 2139

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт е изпратила писмо до президента Румен Радев с искане за свикване на КСНС заради концесията на летище София и открити нередности в процедурата. "Процедурата е неясна и непрозрачна. Доказателство за това е, че тя стартира, без да са приети всички наредби, свързани с новия закон за концесиите. Тя беше приета на 24 август т.г., почти месец и половина след обявяване на процедура на 5 юли. Заложените в процедурата цели и условия са дадени общо, явно с цел да могат да се тълкуват свободно и то винаги в ущърб на държавата", пишат от НПО-то.

"Приходите от концесията са разделени в два дяла. Това са първоначално възнаграждение от 550 млн. лв. Заедно с това, ежегодно концесионерът ще трябва да заплаща още 15 млн. лв., или общо за 35 години това прави 525 млн. лв.  Общата сума на таксите от първоначалното и годишно възнаграждение възлиза на 1,075 млрд. лв.", пресмятат от гражданската инициатива. Те дават за сравнение концесията на летището в Белград. То е с по-малък трафик от софийското и има 5 343 420 пътници за 2017 г. срещу 6 490 096 за столичната аерогара. Концесията е за 25 години, а общата концесионна такса е равностойна на 979 млн. лв. Разделено на 25 години обаче, това означава по 39 млн. лв. на година, докато при софийското се получава годишна такса от 29 млн. лв.

"В проектодоговора е записано, че концесионерът сам ще определя летищните такси. Той сам ще прави и проучване дали да строи втора писта, ще оценява състоянието на съоръженията и дали и кога ще ги ремонтира. Този "самоконтрол" може да се определи като подобен на  строителя на пътя при Своге, където загинаха 18 души. Още по-голям порок в процедурата е, че концесионерът трябва сам да си изготви и първоначален генерален план", възмущават се гражданите. Според тях това е абдикиране на държавата от управление, признание за немощ и липса на капацитет. Те припомнят, че концесионерът няма да прави процедури по Закона за обществените поръчки, а сам ще избира най-удобните изпълнители, пише в писмото до президента.

Държавата пък ще дължи компенсации на концесионера, ако реши да строи или даде на друг концесионер да строи второ летище на София през времето на концесията, твърдят от гражданската инициатива. Според НПО-то въпреки, че в момента София има потенциал за втора аерогара, тя няма да може да реализира подобно намерение. Като държавник би трябвало да си давате сметка, че тази клауза би имала дългосрочно негативно въздействие върху развитието на страната, обръщат се към президента от инициативата.

Оттам предлагат да бъдат отдадени на концесия за изграждане на ново летище аеропортите край Божурище или Доброславци. Там концесионерът ще може да разгърне своята дейност от кота нула, да построи инфраструктурата и да експлоатира съоръженията. Втората възможност е за привличане на стратегически инвеститор, който срещу инвестиции да получи определен брой акции от летище София, но държавата да остане с контролния пакет от 51% без възможност той да бъде продаван.

 

"Боташ" отказва да променя договора с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 1472

/ брой: 151

ЕК е одобрила строежа на втори мост при Русе

автор:Дума

visibility 1492

/ брой: 151

За година 271 милионери повече

автор:Дума

visibility 1912

/ брой: 151

Браншът недоволен от промените в закона за туризма

автор:Дума

visibility 1261

/ брой: 151

Киев напредва в Курска област

автор:Дума

visibility 2194

/ брой: 151

10 нови огнища на чума в Гърция само за ден

автор:Дума

visibility 1446

/ брой: 151

Иран се колебае за удар срещу Израел

автор:Дума

visibility 1633

/ брой: 151

Накратко

автор:Дума

visibility 9536

/ брой: 151

АЕЦ-ът и глупците

автор:Нора Стоичкова

visibility 3999

/ брой: 151

Вън търговци на полове и розова загриженост!

visibility 1527

/ брой: 151

Психиатрия за политически лунатици

автор:Александър Симов

visibility 1827

/ брой: 151

Да откриеш островите Уллънг-до и Докдо

visibility 1638

/ брой: 151

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ