14 Август 2024сряда00:57 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Сценарият - тест за журналисти

/ брой: 81

автор:Панчо Панчев

visibility 2463

Повод да пиша не за първи път редове като долните ми даде една дума във вестникарска информация за бургаската премиера на моята "Червена шапчица". Второто изречение на въпросната хубава, добронамерена информация придружена и със снимка, е следното: "Много се радвам, че Борислав Чакринов се върна към детските пиеси - споделя Панчо Панчев, който е автор на сценария по едноименната приказка на Шарл Перо." Радвам се също на положителното отношение на журналистката и на вестника към спектакъла ни, но това не ми пречи  да изкажа аргументираното си несъгласие с неуместната употреба на думата сценарий.
Теорията на литературата признава три основни клона в писателското творчество - те са лирика, епос и драма. Към подразделенията на драмата с появата на художественото кино се добавя и литературният сценарий, макар той да е близък визуално и формално и с белетристиката (прозата), тоест с епоса. Думата сценарий се употребяваше преди години и в смисъл на план за провеждане например на годишни събрания на текезесета и други мероприятия, както и на телевизионни предавания. Подобни сценарии обаче нямат нищо общо с литературата и изкуството.
Не бих "издребнявал" да обръщам внимание на този въпрос, ако той засягаше частен, мой случай. За съжаление в последните години, откакто в нашите театри се наложи режисьорска хегемония, често се правят постановки на всевъзможни колажи, комбинации от няколко пиеси, слагат се добавки от проза и т.н., които подменят драматургията и нарушават същността на сценичното изкуство. Модернизирането на театъра с видеосредства често е прекалено, словото и действието са така подценени, че зрителят се чуди на театър ли е отишъл, на кино ли, или на балет. Нямам нищо против киното и балета, много ги обичам, но когато са у дома си, а не когато са пъхнати неуместно в някоя театрална постановка.
Но да се върнем на "Червената шапчица"! При срещите си с малчугани от училища и детски градини ми се е случвало в отговор на зададен въпрос да обяснявам разликата между приказката за четене (или слушане - за още незнаещите да четат) и приказката за гледане на сцената, изиграна от артисти. В първата има разказвач, това е авторът, а във втората действащите лица сами се разкриват какви са чрез действията и думите си. Освен това в приказката за сцена (можем да я наричаме пиеса) има по-голяма конфликтност, няма описание - обстановката се вижда и т.н. Както операциите ги правят хирурзи, пиесите ги пишат (по свой или взаимстван сюжет) писатели драматурзи. У нас хирурзите продължават да правят операции, но за съжаление 90% от пиесите по мотиви на известни приказки и романи или техните драматизации са дело на самите режисьори, които ги поставят. Затова тези текстове (така ги и наричат сега) имат по една постановка, а моята, професионално написана, "Червена шапчица" е имала над 30 премиери. Така е и с "Косе Босе" на Рада Москова и др. Изпъждайки писателското занаятчийство от сцената, режисьорите съчинители често оставят разказвач, за да им движи действието и някои от техните постановки са нещо като илюстрация на познати истории. Разбира се, има и режисьори с писателски възможности и техните литературни занимания са приемливи. Но голяма част от тях са самодейност и точно те могат да се нарекат сценарии или планчета за разиграване на приказката.
В истинския театър, на истинска сцена обаче, била тя игрална или куклена, е нормално да се поставят не сценарии, а пиеси - произведения на драматургията, написани с писателско умение, а по възможност и талант. Между режисьорите също има хора с литературни възможности - такъв беше например Любен Гройс, има и други, които не подлагат на изпитание нито професионализма на артистите, нито търпението и вкуса на зрителите. И все пак - защо трябва да се пъдят от театъра истинските майстори в един сложен занаят? Бях чел някъде, че авторът на пиесата е баща на театъра, артистите - майка, а за режисьора се отрежда скромната длъжност на кум. Много агресивни станаха кумовете.
Позволявам си да пиша всичко това, защото се налага като практика отсъствието на литературата в много постановки, главно за деца и главно в куклените театри, което прави театъра и въздействието му обеднени, често и осакатени. Надявам се думите ми да не прозвучат като продиктувани от личен мой интерес, защото - както се изразих наскоро, "ние старите драматурзи сме минало незабравимо" а Кольо Георгиев удачно допълни: "Даже забравимо".

 

Нова партия се включва в стартиращото ляво обединение

автор:Дума

visibility 18

Жените са с по-ниски обезщетения за безработица

автор:Аида Паникян

visibility 504

/ брой: 153

Всяка трета медицинска сестра е в пенсионна възраст

автор:Дума

visibility 563

/ брой: 153

Мощен взрив стресна Бургас

автор:Дума

visibility 653

/ брой: 153

2300 лева средна работна заплата у нас

автор:Дума

visibility 532

/ брой: 153

Готвят лицензиране на гориво от "Уестингхаус" за VІ блок

автор:Дума

visibility 529

/ брой: 153

"Активни потребители":

автор:Дума

visibility 785

/ брой: 153

Нов пожар в РСМ до нашата граница

автор:Дума

visibility 574

/ брой: 153

ЕС критикува Скопие за диалога със София

автор:Дума

visibility 548

/ брой: 153

Новият лидер на "Хамас" иска преговори с Израел

автор:Дума

visibility 522

/ брой: 153

Накратко

автор:Дума

visibility 1351

/ брой: 153

От панталона до заплатата

автор:Аида Паникян

visibility 709

/ брой: 153

Примитивна пропаганда

visibility 765

/ брой: 153

Деформирани представи

visibility 727

/ брой: 153

Благодарим ви, че ни отсрамихте!

автор:Нешка Робева

visibility 509

/ брой: 153

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ