Духовна жертва
/ брой: 191
Коронавирусът засегна не само здравето, икономиката, финансите и социалните аспекти в живота на хората, но и културната сфера. Принудителното затваряне на музеи и театри и отмяната или отлагането на концертни прояви са видимата страна на противоепидемичните мерки. Без да получават адекватна подкрепа от властимащите, някои духовни институции се оказват на ръба на банкрута.
До такова положение стигна и Кралската опера в Лондон, която едва е успяла да се възстанови след няколко пожара и страховитата криза, причинена от Втората световна война. За да предотврати края на Ковънт Гардън сега, управата на световноизвестния храм на изкуството решава да продаде на търг картината "Портрет на Дейвид Уебстър" на британеца Дейвид Хокни. Шедьовърът не просто пресъздава лика на бившия директор на театъра, а е изображение на човека, управлявал тази институция четвърт век и превърнал я в прочута сцена, на която мечтаят да излязат всички даровити гласове.
Надали е бил лесен изборът да се събират пари, като се направи аукцион за художественото произведение, изобразяващо знаков за операта човек. Още повече, че очакваната сума е едва 14-23 милиона долара - близо 5 пъти по-малко от най-скъпо продадената творба на 83-годишния автор. Платната му са едни от най-високо оценяваните сред съвременните живи художници на планетата. И вероятно точно в това е и последната надежда на идеолозите на наддаването на 22 октомври.
Примерът, който се дава с тази стряскаща идея, обаче е обнадеждаващ - налице е джентълменски вик за помощ, с който елегантно се прави опит да се привлече вниманието на целия свят. В същото време е и обезкуражаващ. Защото, ако след две седмици се продаде част от едно изкуство, за да се "спаси" друго, кой ще може да спре лавината от евентуално подобно жертване на "Мона Лиза" или "Мома с ябълки" на Майстора? Така всъщност ще се позволи вирусът да ни отнеме и духовността, втората ценност след живота.