![](images/2025/02/114261.jpg)
Председателят на Комисията по транспорт и съобщения Кирил Добрев разговаря с представители на автоинструкторски организации
Председателят на Комисията по транспорт и съобщения към 51-то Народно събрание Кирил Добрев разговаря с представители на автоинструкторски организации, сред които Сдружение „Съюз на българските автомобилисти“, „Съюз на центровете по авто-мото подготовка“, Сдружение „Национален автоинструкторски съюз (НАИС)“, Сдружение „Български автоинструкторски съюз“ и Асоциация за обучение в транспорта.
В рамките на дискусията бяха обсъдени тревогите на тези организации, породени от измененията в Наредба 37 и Наредба 38, свързани с обучението и изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС. Сред основните промени в наредбите се предвижда учебният процес да премине към изцяло електронна форма – учебният картон и учебният дневник на всеки курсист да се водят дигитално, а графикът за провеждане на обучението да бъде стриктно регламентиран.
Друга ключова промяна е въвеждането на ограничение за явяването на изпити – кандидатите ще могат да се явят на теоретичен или практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца след приключване на курса. Освен това отпада задължението за полагане на вътрешен теоретичен и практически изпит, което предизвика разногласия сред представителите на бранша.
По време на срещата председателят на Съюза на центровете по авто-мото подготовка Йонко Иванов подчерта, че липсата на дългосрочна стратегия за безопасността на движението и съществуването на лобистки интереси могат да доведат до влошаване на качеството на обучение на бъдещите водачи. Представителите на организациите настояха за въвеждане на задължителни курсове за водачи на всеки десет години, които да се финансират със събраните средства от глоби, както и за по-ясен и прозрачен процес на въвеждане на новите електронни системи.
По думите им учебната документация в настоящия ѝ вид съдържа множество грешки. Липсва нормативна уредба за преминаване между различните категории, а обемът на информацията за категория B не е оптимизиран – в тестовете все още фигурират въпроси от категориите A, A1 и A2, което допълнително усложнява процеса.
„Ако правилно разбирам, учебната документация има известни пропуски. Освен това софтуерът, който е свързан с обучителния процес, според вас има технически проблеми, което възпрепятства нормалното протичане на курса и пречи не само на инструкторите, но и на курсистите. По-скоро фокусът трябва да бъде върху изпита, където ще проличи дали инструкторите се справят и дали обучителният процес е успешен”, каза по време на срещата Кирил Добрев.
По думите му е необходимо всички заинтересовани страни – държавните институции, инструкторите и всички участници в процеса на обучение – да обединят усилия в посока изграждане на по-ефективна система за обучение и изпитване. Само чрез съвместна работа и добре координирани действия може да се гарантира, че на пътя ще излизат добре подготвени и отговорни водачи, което в крайна сметка ще доведе до намаляване на пътните инциденти и повишаване на безопасността за всички участници в движението.