19 Февруари 2025сряда01:41 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Надценката на храните може да се ограничи до 30%

За втори бойкот на големите търговски вериги в четвъртък призоваха обществени организации

/ брой: 32

автор:Дума

visibility 1802

"Възможно е да възприемем в закон надценката да е до 30% на хранителните продукти", обяви министърът на земеделието и храните Георги Тахов пред бТВ. Той даде примери с други държави членки на ЕС, в които има закони за търговията на дребно. Във Франция в този закон е указано, че надценките не могат да превишават 30%, обясни Тахов.
Министърът каза, че у нас дългата хранителна верига, която може да сложи големи надценки на хранителните продукти, е дефинирана в закона като порочна практика.
"Там петима души са сменили собствеността на продукта. При дългите доставки има т.нар. трансферно ценообразуване - това са различните нива на доставка през различни търговци, които увеличават цената. Тук влиза функцията на НАП, оттам трябва да обследват и санкциите, които минават през Закона за корпоративното подоходно облагане", каза Тахов.
Нелоялни практики правят невъзможна дистрибуцията на български плодове и зеленчуци, заяви пред "Нова нюз" Цветан Цеков, шеф на Националната браншова камара "Плодове и зеленчуци". Той даде пример как български ябълки се предлагат на цена 3,20 лв. за килограм, но големите търговски вериги не ги вземат. В същото време се продава вносна продукция за 4,49 лв. за 500 грама, а качеството на българските плодове и зеленчуци е в пъти по-добро, каза Цеков.
"Много е трудно да реализираш продукция извън веригите, които имат договорки с производители от Европа за доставка. Освен това българската продукция се оскъпява от 30 до 50% заради дистрибуторите, а има и риск стоката да бъде подменена. Преди 5 г. пък една от големите вериги имаше забрана да се продават български плодове и зеленчуци", добави шефът на камарата, според когото една от причините за ситуацията са неработещите ефективно съответни комисии.
Министър Тахов пък призна, че подкрепя всякакво изразяване на граждански права и че и той, и семейството му са били солидарни в деня на бойкота на супермаркетите.
Междувременно представителите на обществените организации, които организираха първия бойкот, призоваха за нов на 20 февруари. От организациите подчертаха, че предстоящият не е срещу малките квартални магазини, и призоваха и производителите да подкрепят бойкота на 20 февруари.
"Близо 29% е спадът на оборота на търговските вериги, равняващи се на 7 млн. лева. С това темпо трябва да се очаква спад на оборота с около 200 млн. лв. - става дума за немислими колосални печалби", заяви Емил Георгиев от Федерация на потребителите в България. Отчетено бе, че първият бойкот е постигнал успех и заради мерките, които държавата започна да обмисля срещу поскъпването.
Гражданите показаха, че с един ден бойкот се постига успех, каза Мая Манолова, член на инициативния комитет. Чухме признанието, че има проблем с цените на хранителните продукти, че има проблем с прекупвачите, проблем с надценките, които посредниците формират и които търговските вериги формират, допълни тя.
"Респект към гражданите, които подкрепиха бойкота. Респект към браншовите организации и респект към политиците, които застанаха на страната на гражданите", каза Манолова.
По-рано стана известно, че след бойкота на търговските вериги и супермаркетите в Хърватия ще има бойкот и на банките и телекомите заради увеличените цени на услугите. Той ще бъде също на 20 февруари пред Хърватската народна банка в Загреб, по време на който потребителите ще могат да изразят недоволството си от всичко, което се случва на пазара.

Надценката на храните може да се ограничи до 30%

автор:Дума

visibility 1689

/ брой: 32

Производителите и потребителите са еднакво ощетени

автор:Дума

visibility 1638

/ брой: 32

Подготвят пореден опит за концесия на пловдивското летище

автор:Дума

visibility 1564

/ брой: 32

Почивката у нас излиза с 500 лв. по-скъпо тази година

автор:Дума

visibility 1514

/ брой: 32

Започват преговорите САЩ-Русия в Рияд

автор:Дума

visibility 1640

/ брой: 32

Макрон не покани България на евросрещата за Украйна

автор:Дума

visibility 1672

/ брой: 32

Северна Македония била жертва на Европа

автор:Дума

visibility 1701

/ брой: 32

Накратко

автор:Дума

visibility 1643

/ брой: 32

По-дълбинната промяна

автор:Александър Симов

visibility 1690

/ брой: 32

Национален съвет на Българската социалистическа партия

автор:Дума

visibility 1724

/ брой: 32

Общопартийна контролна комисия на БСП

автор:Дума

visibility 1735

/ брой: 32

Българската идея

автор:Ина Михайлова

visibility 2253

/ брой: 32

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ