Самоконтролът е №1
/ брой: 68
Алекси Кесяков
Скоростта е основната причина за смъртта по пътищата. Важно е да убедим човек, че трябва да се самоконтролира. Контролът не може да замени самоконтрола.
Говорим за страха от глобите, а не за това, че може да пострадаме като участници в движението - да счупим ръка, крак, гръбнак. Когато участваме, забравяме, че имаме тяло и мислим, че само душата се движи на някъде...
30 км/ч е граничната скорост, при която човек се уврежда, при удар на 10 пешеходци - 9 оцеляват, един умира. Този зад волана първо трябва да пази себе си от катастрофа, да не пострада пътникът до него, да не блъсне друг пешеходец. Защото след катастрофата животът е ужасен. Включително и на този, който е виновен.
Често говорим за поведението на хората, за кандидат-шофьорите, за младите шофьори, какво да се предприеме. Така изпускаме, че от раждането до 18 години при детето се формира манталитет, дисциплина. Младежът влиза в курса за шофьори с едно възпитание и манталитет и излиза със същите, но с книжка. И виждаме клипове - да карат с до 200 км/ч! Ами те са готови смъртници! Ние не можем да изключим семейството като регулатор да обучи детето как да спазва правилата, да се движи безопасно като пешеходец... Като знаете, че някой употребява алкохол, спрете го, защото съболезнованията после не помагат.
Проблем са и липсата на знания, и кадровият въпрос, а контролът е всеобщ проблем и не само за движението по пътищата. Другият проблем са шофьорите, които сядат зад волана след потреба на алкохол и наркотични вещества. Ние на пътищата ги ловим, но битката трябва да се води навсякъде в обществото. Психолозите сме ги изоставили. Взимаме му книжката и колата при нарушение, изтича срокът на наказанието, той идва и си ги взима и продължава. Но той е същият!
Проблемът е свързан и с огромното невежество на хората, защото те не припознават правилата на движение и процесите, за да се пазим. За този живот, при тези рискове, човек трябва да е подготвен и да внимава.
Липсват също кадри и експерти - в момента специалистите по пътно дело почти ги няма. В УАСГ тази година ще завършат 5 човека. При такава атака срещу пътното строителство, е ясно защо не искат. По мое време имаше специалисти по организация на движението във всяка община.
Пред БНР, авторът е експерт, бивш шеф на Пътна полиция в ГДНП