14 Януари 2025вторник08:29 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Осем пъти повече коли върнати от преглед

Собствениците ще получават 30-дневен срок да отстранят нередностите

/ брой: 149

автор:Дума

visibility 4813

Тридесет дни ще получават собствениците на автомобили, скъсани на годишния технически преглед заради проблеми с газовете от ауспуха, за да отстранят повредата. Такава промяна в наредбата за прегледите планират от транспортното министерство във връзка с увеличилия се брой коли, които не могат да покрият изискванията. До проблема се стигна, след като от 22 юли уредите за измерване на отработените газове в пунктовете за преглед бяха свързани директно с компютъра на ДАИ. Така бе елиминирана възможността техникът в пункта да манипулира данните и да пуска замърсяващите автомобили, за да не идат в конкурентен пункт. Системата, планирана да бъде въведена от повече от 10 години, веднага доведе до осемкратен скок на върнатите от преглед автомобили.
А целта беше по пътищата да пътуват технически изправни автомобили, които не замърсяват природата. На практика се получи точно обратното - старите бензинови автомобили, произведени преди 2002 г., стига да са изправни, нямат проблем с изхвърляните в околната среда отработени газове. Същото се отнася и за дизеловите коли. Проблем имат автомобилите на бензин, произведени след 2002 г., твърдят от пункт за технически преглед . Основните причини са три - липса на катализатор, некачествен бензин и завишени нива от производителя на автомобила.
Ако за първите може да отстраните проблема, то при последния няма полезен ход, обясняват технически специалисти.
В същото време дизеловите коли, които пушат като печки, или "Баба Лада", произведена през 1989 г. няма проблем да покрие екологичните изискванията в наредбата. Така на практика старите коли не се спират от употреба, а напротив, най-потърпевши се оказват автомобилите произведени в периода 2002 - 2020 г.
От сдружението, обединяващо собствениците на пунктове веднага изпратиха писмо до транспортния министър Гвоздейков, в което настояха допустимите емисии да се вдигнат, тъй като масовите коли у нас не можели да ги покрият. Проблемът стигна и до парламента, където депутати поискаха от служебния премиер Димитър Главчев спешни мерки по въпроса с емисиите.
Границата на вредните емисии не може да се променя, тъй като тя е определена с евродиректива, а България е избрала максимално високите прагове, твърдят от министерството на транспорта. Оттам посочват, че нищо в прегледите не е променяно, освен че е премахната възможността резултатите да бъдат манипулирани.
От министерството обаче ще инициират спешни промени в наредбата, с които на автомобилите, които бълват дим над допустимото, вече няма да бъдат директно спирани от движение, а ще им се дават 30 дни срок за ремонт. Промяната ще има ефект за водачите, на които е бил премахнат или откраднат катализаторът.
Междувременно вчера стана ясно, че Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" има нов шеф - Дамян Войновски. Лично премиерът Димитър Главчев обяви преди дни в парламента, че директорът на агенцията Борислав Муеров е уволнен заради "хаоса" с годишните технически прегледи. Войновски и преди е работил във ведомството и се оказва, че точно по негово време са подготвени промените в наредбата за техническите прегледи, които разбуниха духовете в последните седмици.

Поскъпването на хляба и тока ще напомпа инфлацията

автор:Дума

visibility 1230

/ брой: 6

Цените на имотите у нас растат най-бързо в ЕС

автор:Дума

visibility 1290

/ брой: 6

Българската индустрия се върна към растеж

автор:Дума

visibility 1190

/ брой: 6

Киев изхвърля физиката и химията от гимназиите

автор:Дума

visibility 1333

/ брой: 6

Гърция закрива военни поделения

автор:Дума

visibility 1401

/ брой: 6

Половината британци са бесни на Мъск

автор:Дума

visibility 1237

/ брой: 6

Накратко

автор:Дума

visibility 1204

/ брой: 6

От нас зависи

автор:Александър Симов

visibility 1259

/ брой: 6

Тревога за съкровищата

автор:Любо Кольовски

visibility 1254

/ брой: 6

Затъването на Украйна

автор:Юри Михалков

visibility 1278

/ брой: 6

Ад под небето на живо

автор:Дума

visibility 1282

/ брой: 6

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ