27 Декември 2024петък12:05 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Пореден опит да купим нови влакове

"Шкода" и "Алстом" наддават за доставката на 20 мотриси

/ брой: 150

автор:Дума

visibility 5430

Чешката компания "Шкода" и френската "Алстом" подадоха оферти в поредната обществена поръчка за доставката на 20 мотрисни влака, която се финансира по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) с над 1.2 милиарда лева. Това става ясно от регистъра на обществените поръчки.
Това е поредният опит да бъдат спасени парите по ПВУ, след като пропадна поръчката за 20 нови бързи влака на дълги разстояния (push-pull), които щяха да се ползват за пътувания на дълги разстояния от София до Бургас, Варна и Русе.
Тъй като производството на push-pull влакове е по-трудоемко, транспортното министерство взе решение да ги замени с мотрисни, които да могат да се произведат и доставят до края на август 2026 г. Това е крайният срок, който ни даде Европейската комисия за усвояването на средствата по плана за влаковете.
"Силно се надявам до средата на септември да има подписани договори, с които България да има между 70 и 80 чисто нови влака", коментира транспортният министър Георги Гвоздейков при отварянето на офертите по новата процедура
Това може да стане единствено при условие, че няма обжалване на процедурите. Практиката показва, че "Алстом" обжалва почти всяка обществена поръчка в България. Ценовата оферта на френската компания е по-скъпа от тази на чешката и ако "Шкода" бъде избрана, нищо чудно отново да има поредната "съдебна сага", опасява се  Гвоздейков.
Офертата на "Шкода" е с над 147 млн. лв. по-евтина от предложението на "Алстом" за покупката на 20 нови едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака. Те трябва да са с най-малко 300 седящи места. Изпълнителят трябва да ги поддръжа за срок от 15 години, както и да обучи персонал.
Срокът за доставка на мотрисите е две години от датата на подписването на договора, но не по-късно от края на август 2026 г. Индикативната стойност на поръчката е 1,203 млрд. лв. Чешкият консорциум "Шкода Транспортейшън" и "Шкода Вагонка" предлага цена от 511,4 млн. лв. без ДДС за 20 мотриси при единична цена от 25,57 млн. лв. без ДДС. Цената за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 3,99 лв./км.
Предложението на френската "Алстом Транспорт" за 20 мотриси е 659 млн. лева без ДДС при единична цена от 32,95 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 4 лв./км. До драматичната ситуацията се стигна след като полското подразделение на швейцарската "Щадлер", която беше избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака и на 7 двуетажни влака, се отказа от тях в края на юли. Тяхното финансиране, от около 2 млрд. лв., също е по ПВУ.
"Щадлер" постави ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора, които излизаха далеч от рамката на несъществените изменения, което е недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки. Това е причината те да не бъдат приети от страна на Министерството на транспорта", коментира тогава транспортният министър Георги Гвоздейков.По думите му решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура - и двете с огромен национален и обществен интерес, "не отговаря на добрите търговски взаимоотношения". За доставката на 35 мотрисни влака за 1.1 милиарда лева се водят преговаря с полската "Песа", която достави нови трамваи в София.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 35134

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 33113

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 36320

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 37231

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 34525

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 34152

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 31503

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 31068

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 48473

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 41045

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 35106

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 34693

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ