16 Януари 2025четвъртък10:20 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Есетата в един конкурс

/ брой: 179

автор:Панчо Панчев

visibility 4225

За трети път съм член на журито, което веднъж годишно чете разкази и есета от млади и още по-млади съчинители, участващи в конкурса "Таралежите се раждат без бодли", организиран от фондацията за детско творчество "Братя Мормареви". През тези три години конкурсът набра инерция и фактът, че броят на участниците в него няколкократно се увеличи и всеки път четем повече и по-добри страници, говори за необходимостта на децата от такова състезание. Може малцина да са наградените, но и неполучилите награди печелят - от подготовката за участието, която, дори без да усетят, ги прави по-грамотни, с по-силно образно виждане, с по-развинтено въображение (в най-добрия смисъл), а защо не и с това, че пишат вместо да мързелуват и да се отдават на дребните и не съвсем дребни класически и съвременни пороци.
Писането ги прави с по-изострено чувство за добро и зло (главно в разказите), за справедливо и несправедливо (главно в есетата, където повече личи и обществената им ангажираност) и ги приобщава към онази част от човечеството, която искрено се вълнува от бъдещето на планетата и нейните обитатели... И ако при дванайсет-тринайсетгодишните става дума едва ли не за лично продължение на приказния свят, при осемнайсет-деветнайсетгодишните често се чувства отговорността за заетата позиция от зрели хора. Това особено силно е изразено в есетата, на които искам да спра вниманието си.
Между разказите имаше няколко хубави - с теми, които е естествено да вълнуват юношите, впечатли ме и добрата грамотност на авторите. Повечето от тях (браво на учителите им!) могат веднага сполучливо и полезно да заместят много от скараните с родния език телевизионни репортери, водещи и други лица, пъдещи ме от малкия екран. Но в разказите, в отличаващото се от журналистиката художествено творчество, способността на автора да наблюдава и създава образи, както и грамотността, могат да компенсират недостига на обществена ангажираност, какъвто недостиг за съжаление съм забелязал у доста от днешните младежи. Докато в есетата - и при избора на актуалната или винаги валидна тема, и при позицията, която се защитава от първия до последния ред, повече може да се види страстта на пишещия, който воюва срещу нещо и брани друго.
Голяма част от представените на конкурса есета засягат важни въпроси от битието изобщо и от днешния ни обществен живот и вложеният в тях висок емоционален градус ме накара да си дам сметка, че съм бил несправедлив, когато съм упреквал цялата ни младеж в егоизъм, в консумативно отношение към света, в липса на идеали. Достатъчно е да цитирам няколко от заглавията на разглежданите есета, за да се аргументирам: "Моите въпроси към съвремието ни", "Как мога да променя света чрез любов", "Краят на света", "Среща с българското", "Ще изяде ли мишката книжката", "Полет над борда на съзнанието", "Чудесата на любовта", "Мечтата - роза в пустинята", "Съдба българин", "Прозренията на адреналиновите момчета", "Как се ражда насилието", "Равенство в различието", "Рискът да бъдеш различен"... Написаното под последните от изредените заглавия не е посветено на дребни (поне за мен) теми като сексуалните извращения, воюващи за равноправие, а на святото право на човек да мисли различно от другите. "Би било ужасно всички да ме разбират напълно!" - споделя една от младите авторки. И допълва: "Да бъдеш разбиран от всички означава да бъдеш елементарен, обикновен". И възлага надеждите се за прогрес на човечеството на хора, които не се "вписват в картинката".
На авторка, на момиче са последните разсъждения и използвам случая да отбележа, че неколкократно количествено предимство между участниците в конкурса имат младите дами. От години наблюдаваме феминизирането на учителската и до голяма степен на докторската професия, но в бъдеще май и писателите мъже ще се броят на пръсти. И тази констатация ме кара да си спомня самотното за времето си присъствие в литературата на Сафо и Жорж Санд, Агата Кристи и Сарот или Цветаева и Ахматова. А нашите Багряна и Дора Габе вече бяха оградени от добра дамска компания последователки.
Особено приятно ме изненадва, че авторки на много от есетата са момичета. И темите им са не само въздишки, породени от първата любов, или от разочарованията, щедро поднасяни на младите хора от днешната ни действителност. Те мечтаят и обещават да променят към добро този свят и аз от все сърце им желая успех. И Сократ им го желае с подсещането: "Ако живееш само за себе си, ти си излишен товар на Земята".

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ