19 Ноември 2024вторник19:40 ч.

Телекомите няма да вземат неустойка при разваляне на договор

Ще свалят цените на мобилните услуги при над 2% дефлация в България

/ брой: 53

автор:Дума

visibility 1612

От 2025 г. потребителите ще имат право – без предизвестие и без да дължат неустойка – да прекратят договора си с мобилен оператор в случай на вдигане на цените заради инфлацията, както и възможност за намаляване на месечните тарифи при определени параметри на дефлация. Това са част от промените, които мобилните оператори се съгласиха да направят в общите си условия, за да балансират договорните отношения с клиентите.
Новината идва след ескалация на напрежението заради решението на мобилните оператори отново да индексират нагоре цените на абонаментните си услуги в отговор на продължаващия ръст на инфлацията. Вдигането на тарифите заради поскъпването на живота е опция, заложена в договорите на телекомите от години, която те активираха за първи път през 2022 г. Едва сега обаче се стигна до дебат по същество относно необходимостта от балансиране на правата на доставчика и клиента.
В средата на февруари Алиансът на технологичната индустрия (АТИ), който представлява A1, Vivacom, Yettel, Bulsatcom и други компании от бранша, изпрати писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП) с призив за стартиране на преговори. Месец по-късно е налице резултатът от тях – браншово споразумение, гарантиращо баланс и реципрочност за потребителите.
Споразумението предвижда въвеждане на право за потребителите да прекратят договора си при увеличаване на цени в резултат на индексация, без предизвестие и без да дължат определената в него неустойка за услуги. Потребителите могат да упражнят правото си за предсрочно прекратяване в срок от един месец от обявената от съответния оператор начална дата на индексация.
Определят се прагове в рамките на до +/–2%, при които не се извършва индексация нито при инфлация, нито при дефлация. Цените на абонаменти/услуги ще се намаляват при отчетена от Националния статистически институт дефлация за предходната календарна година, когато същата надвишава горните прагове - т.е. ако дефлация над 2%. Определени абонаментни планове и/или цени на услуги могат да бъдат изключени от обхвата на индексацията както при инфлация, така и при дефлация, като операторите трябва да ги обявят на интернет страниците си. Операторите ще отразят договорените промени в общите си условия в срок до 3 месеца. Новите клаузи ще се прилагат от 1 януари 2025 г.
Това е второто подобно споразумение в полза на потребителите, на което телекомите се съгласяват. През 2014-2015 г. те сключиха индивидуални споразумения с КЗП, с които съществено намалиха размера на неустойките при предсрочно прекратяване на договорите, независимо че нямат такова задължение нито по българското, нито по европейското законодателство.

Властта би отбой за повишаване на социалните осигуровки

автор:Дума

visibility 729

/ брой: 221

До месец тръгва новият онлайн кадастър

автор:Дума

visibility 716

/ брой: 221

Агенцията по храните започва проверки преди Никулден

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 739

/ брой: 221

Хиляди протестираха срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 666

/ брой: 221

Сблъсъци в Нидерландия заради коледна традиция

автор:Дума

visibility 651

/ брой: 221

Абсолютна липса на сърце

автор:Александър Симов

visibility 703

/ брой: 221

Злокобният Байдън

автор:Юри Михалков

visibility 658

/ брой: 221

Неадекватни решения и хаос заплашват енергетиката ни

visibility 652

/ брой: 221

Мъчи ни безводие, а има забавени проекти

visibility 685

/ брой: 221

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ