Абсурдната измислица, наречена "Квадрат 500"
Нелепо е за име на Националната ни галерия да бъде избрано... число от кадастралния план на София
/ брой: 109
Както вече писахме нееднократно: комисия на Министерството на културата, ръководена от зам.-министърката Бони Петрунова, е решила Националният музеен комплекс в сградата на бившото МЕИ "Ленин" да носи занапред името Национална галерия "Квадрат 500". Според комисията предложеното наименование отговаряло на "съдържанието на колекциите" и съчетавало "традиции, приемственост и съвременно звучене". То било "лесно разпознаваемо" и отразявало "териториалния и тематичен обхват на държавния институт, в съответствие с изискванията на Закона за културното наследство".
Историята на въпроса
Още на 21 юни 2012 година, при подписването на договора за финансиране реконструкцията на сградата по оперативна програма "Регионално развитие", министърът на културата Вежди Рашидов шумно огласи "методиката", по която ще бъде избрано име на бъдещия музеен комплекс: "Имаме допитване, искаме много мъдри съвети, ще се съберем и ще изберем наистина най-хубавото име с консенсус, защото ще ме качите на сливата, ако аз сам го направя - изцепи се тогава министърът, като допълни: - Аз знам как да стане, ама няма да го направя, ще го направим всички заедно. Да, трябва да се казва хубаво, българско, звучно, красиво име и да се запомня".
Малко по-късно - на 9 юли 2012 г., в електронния сайт на МК се появява съобщение за обявен "конкурс за избор на име на музея", като се известява, че предложенията ще се приемат по електронната поща.
Двайсетина дни по-късно - на 24 юли 2012 г., пак в електронната страница на МК се появява известие, в което министерството "изразява благодарност към всички, които дадоха своите предложения за наименование на Националния музеен комплекс в кв. 500". От известието се разбира, че комисията вече е направила "селекция на предложенията", като се напомня, че "бъдещият музеен комплекс ще представя българското и световно изкуство, а наименованието следва да е звучно, разпознаваемо, запомнящо се и да се превежда на други езици" (!)
В известието участниците в конкурса се приканват да изпращат своите предложения на електронния адрес на шефката на отдел "Музейна дейност, изобразителни изкуства и литературно наследство" Екатерина Джумалиева... "в подкрепа на едно от посочените наименования, или да предлагате нови", като посочените наименования са: Квадрат 500, Зограф, Барт, ВизАрт и Сердика.
В мотивите за класираното на първо място в "селекцията" предложение: КВАДРАТ 500 се посочва, че "предложението е повлияно от формата на сградата и прилежащите площи и номера на квартала по плана на град София" (!!)
На 27 ноември 2014 г. по време на срещата си с посланика на Испания - Хосе Луис Тапиа Висенте - Вежди Рашидов заявява в прав текст, че желанието му е "бъдещата изложба с творби на гения от Ренесанса Ел Греко да бъде наредена в новия Национален български музей в "Квадрат 500" (!!!)
На 22 декември 2014 г. на заседание на правителството В. Рашидов огласява, че "засега най-харесваното предложение за музея е "Квадрат 500", като разчита неговото съдържание така: "Квадратът е художествена форма, 500 е абстракция". Междувременно от МК поясняват, че въпросното название било избрано чрез "онлайн анкета" на министерството "под формата на предложения до пресцентъра по имейл"(?).
На 27 март 2015 г. главният проектант на музейния комплекс арх. Янко Апостолов публикува статия, в която изтъква, че "името "Квадрат 500" само по себе си е недоразумение и неправилно прочетено съкращение на кадастралния план на София - означаващо всъщност "Квартал 500", като напомня за "обезличаващия ефект, който подобно име би имало върху самите художествени колекции".
Независимо от това на 3 април 2015 г. в електронния сайт на МК е публикувано споменатото вече решение на комисията за музейния комплекс, според което след съчетаване на "две от предложенията" е избрано името НАЦИОНАЛНА ГАЛЕРИЯ "КВАДРАТ 500".
Що за конкурс всъщност
е провело Министерството на културата за избирането на "хубаво, българско, звучно, красиво и запомнящо се име" на музейния комплекс, след като още в началото той е бил предрешен от самото ведомство чрез начина, по който е бил осъществен? Първо - под формата на... предложения по електронната поща до шефката на отдел "Музейна дейност...", след това - "под формата на предложения до пресцентъра по имейл". Второ - още в самото начало въпросният конкурс е манипулиран и опорочен с осъществената "селекция на предложенията" от 24 юли 2012 г., чрез която участниците в конкурса се приканват да изразят "подкрепа на едно от посочените наименования", като на първо място е посочено "Квадрат 500".
Всъщност конкурсът е предрешен от самия Вежди Рашидов, който, още преди да бъде огласено решението на назначената от него комисия, вече "тиражира" името "Квадрат 500". Веднъж - пред посланика на Испания на 27 ноември 2014 г. като "новия Национален български музей в "Квадрат 500". Втори път - по време на заседанието на правителството на 22 декември 2014 г., когато обявява, че ..."засега най-харесваното предложение за музея е "Квадрат 500", като прави своя интерпретация на въпросното название, в което квадратът бил "художествена форма", а числото 500 - "абстракция" (!)
Вежди - качен на сливата или под... черешата?
Вярно е, че още преди да се стигне до "емблематичното" за Вежди Рашидов название "Квадрат 500", той на всеослушание обяви, че изборът на име за Националната ни галерия щял да стане чрез "допитване" и събиране на "мъдри съвети", чрез "косенсус" и едва ли не след... всенародно допитване. Той знаел как да се случи намирането на най-краткото и благозвучно име на галерията, но нямало да го избере сам, за да не го "качат на сливата".
Ще оставим разгадаването на този идеом на родните лингвисти и фолклорни специалисти, но в конкретния случай като че ли по-валидна е българската пословица "Не ме слушай какво приказвам, а гледай какво върша". Културният министър обявява, че изборът на име за т.нар. национален музеен комплекс ще става чрез конкурс и... "консенсус", а всъщност той (и послушната нему комисия, ръководена от неговия човек - зам.-министърката Бони Петрунова) предрешават избора за име на музея.
Случайно и безлично име
Съвсем обяснима е обществената реакция на това скандално и недомислено, тенденциозно решение. Да припомним, че още на другия ден след неговото огласяване фейсбук "завря" от остри критики и несъгласия, възмущения. Вместо да реагира адекватно, Вежди Рашидов потърси мечешката услуга на послушните нему медии. В интервю за БНТ на 7 април 2015 г. той се оправда с обяснението, че "Квадрат 500" бил национален музей и че... "един министър не можел да бъде кръстник на националния ни музей", което всъщност не е вярно, защото косвено той е авторът на това "случайно и безлично име", както го определя арх. Янко Апостолов.
Какви са аргументите на известния и авторитетен специалист и проектант на музея? Според него със своето "странно решение" МК си е поставило за цел "да заличи с един удар идентичността на най-важните национални колекции, като ги обедини под безличното име "Квадрат 500". Наложено е едно название, което се "тиражира многократно и то без каквато и да е интелектуална обосновка". Преди това е имитирана дискусия "на тема какво е най-подходящото име за водещата художествена институция", с единствената цел "по-скоро как да се внуши на обществото, че случайното име "Квадрат 500" ще даде еднозначна идентичност на музея". "На голяма част от мислещите българи с чувство за история "Квадрат 500" не говори абсолютно нищо" - заключава арх. Янко Апостолов.
Тъкмо напротив и обратно
за голяма част от "мислещите българи с чувство за история" числото 500 не е "абстракция", както се опитва да ни внушава Вежди Рашидов, а конкретна асоциация с един период от националната ни история, който няма как бъде сгрешен с друг. Да припомняме ли, че по времето на един друг културен министър фирма от съседна държава упорито настояваше да закупи сградата на бившото МЕИ и да направи от нея луксозен... конак. Като се свърже този емблематичен "квартал 500" с лобното място на Апостола на свободата, като че ли всичко си отива на мястото. Тази ли е абстракцията, която се мъти в подсъзнанието на нашия културен министър, за да се проявява той като толкова запален поддръжник на числото 500? Не допускаме това да е вярно, камо ли пък възможно.
Единственото точно и адекватно
име за бъдещия внушителен музей, където ще бъдат представени уникалните колекции на българско и чуждестранно изкуство, се съдържа в предложението на арх. Янко Апостолов - това да бъде "българската Национална художествена галерия, а не някаква анонимна институция". Само с това име - National Art Gallery тази институция може да бъде разпознавана адекватно не само у нас, но и в чужбина. Всякакви други названия като "Квадрат 500", "Паралелепипед 681", "Триъгълник 1300" и т.п. са не само случайни и безлични, но несериозни, олекотяващи, дори осмиващи бъдещия музей. Те не подхождат на амбициозната идея и особено на концепцията на музея, чийто автор е такъв авторитетен творец като акад. Светлин Русев. Нелепо е Националната ни художествена галерия да се кръщава с ... число от кадстралния план на София. Да не употребим друга, по-тежка дума за този несполучлив и скандален избор.