![](images/2023/09/92828.jpg)
Пазар на труда
Проучване на Deloitte:
Три приоритета определят избора на младите служители
/ брой: 173
Служителите на възраст между 18 и 26 години, които спадат към т. нар. "поколение Z" имат тотално различни отношения с работодателите си в сравнение с останалите поколения преди тях, разбираме от доклад на Deloitte.
"Назад във времето и вероятно завинаги останаха в миналото годините, в които хората се задържаха в една и съща компания през цялата си кариера. Нещо повече, младите служители от поколението Z имат съвсем нови изисквания. Те ценят свободата си, когато организират работните си ангажименти", коментират за Money.bg от софийския офис на HR компанията "ManpowerGroup България".
Българските специалисти по наемане на персонал обясняват, че при избора на работодател, трите най-важни аспекта за поколение Z са високите възнаграждения (45.3%), придобиването на знания и умения (39.8%) и възможността за гъвкаво работно време (39.6%).
Тези резултати, които са изведени след проведена от компанията анкета, отразяват приоритетите на младите таланти, които търсят справедливо заплащане, възможности за лично и професионално развитие и баланс между работа и личен живот.
До 2025-а година поколението Z ще съставя до 35% от работната сила в България. В момента то представлява около 15% от работната сила в САЩ и Великобритания, а прогнозите са, че до 2031-а година този дял ще нарасне на 31%.
"Още в началото на своята кариера представителите на генерация Z очакват да бъдат оценени, забелязани и да им бъде дадена свободата да творят, коментират експертите. Докато техните родители са работили години наред, за да получат признание, това поколение идва с много енергия и желание, но тези хора чакат да бъдат похвалени, за да предоставят обещаното на своите работодатели."
Въпреки твърденията им, че са лоялни към своя работодател, 70% от тях не спират да се оглеждат за нова работа, а 45 на сто работят и странична работа - формално или неформално.
Една от основните причини да действат по този начин е постоянната неяснота и несигурност около възможностите за развитие в компанията, за която работят, коментират HR специалистите.
Данните им показват, че 37% от работещите между 18 и 26 години се чувстват недостатъчно заплатени за часовете, които работят.
И още нещо: Освен че не спират търсят по-добра работа, с повече свободно време и с по-голямо заплащане, младото поколение иска и да се пенсионира по-рано. Идеалната възраст, според тях, е 54 години.
Поколението Z идва с очакването да учи, да има динамика и да променя. Има статистики, които показват, че в своята кариера тази генерация ще смени над 7 професии. Като най-предпочитани професионални насоки, българите на възраст между 18 и 26 години посочват дигиталния и общ маркетинг, както и ИТ и графичен дизайн.