КЗК попари идеите на властта за евтини храни
След отрицателното становище не е ясно дали веригите ще се съгласят да участват в кампанията на правителството
/ брой: 206
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) спира инициативата на Министерството на икономиката "Достъпно за вас", свързана с цените на 9 основни групи храни от малката потребителска кошница в търговската мрежа, която трябваше да стартира на 1 ноември. Новината дойде от Министерството на икономиката и индустрията, откъдето съобщиха, че са поискали изрично становище от КЗК.
Регулаторът посочва в становището до министерството, че "включването в инициативата на търговци на дребно на хранителни стоки ще доведе до ограничаване на ценовата конкуренция между тези търговци". Освен това КЗК посочва, че инициативата предполага нарушаване на конституционния принцип на свободна стопанска инициатива.
Според КЗК възможна мярка за справяне с ръста на цените би била, например, "предоставяне на индивидуални пакети хранителни продукти и осигуряване на топъл обяд". От Министерството на икономиката отричат инициативата да задължава участниците в нея да поддържат определени цени.
Няма да се откажем от инициативата, заяви по-късно икономическият министър Богдан Богданов пред "Нова телевизия" по повод отрицателното становище на КЗК. Тя предвижда всяка седмица търговските вериги да обявяват на специални информационни табла най-ниски цени на 50 продукти от 9 основни групи храни от малката потребителска кошница и е планирана да започне на 1 ноември.
"Ще инициираме среща с КЗК, за да разберем какво точно ги притеснява в инициативата "Достъпно до вас" и какво може да се промени", заяви Богданов. Той каза, че кампанията е доброволна и не задължава търговските вериги да спазват определени тавани на цени или надценки. Според Богданов търговците спокойно ще могат да се конкурират за тези 50 продукта от първа необходимост.
По думите на Богданов от веригите не се иска нищо повече от това всяка седмица да обявяват на табло в магазините и в брошурите си кои видове хляб, месо, млечни продукти, плодове, зеленчуци са с най-ниска цена. Това обаче не е по-различно от сегашните промоции на търговците, които те публикуват всяка седмица в специалните си рекламни брошури. Единствената разлика е, че тези стоки ще бъдат отбелязани с логото на кампанията "Достъпно до вас".
При това становище на КЗК обаче, не е ясно дали веригите ще се съгласят да участват, опасявайки се, че може да се окажат нарушители на закона за защита на конкуренцията.