Депутатите забраниха мощните коли за млади шофьори
Стикерите от предното стъкло на автомобилите отпадат и се заменят с информация в регистри
/ брой: 174
Депутатите забраниха на младите шофьори да карат мощни коли. Това с приемането на промени Закона за движение по пътищата на първо четене. До една година след взимането на книжка те няма да могат да шофират между 22 и 6 часа и няма да имат право да карат коли над 120 конски сили. За първите 12 месеца към тях е предвидена нулева толерантност за употреба на алкохол. Контролните точки за новите водачи пък да бъдат наполовина.
Пътна полиция ще има пълен достъп до общинските камери, а 70% от приходите от наложени глоби от нарушения да остават в бюджетите на общините.
Според промените санкции могат да се налагат за превишена скорост, преминаване на червен светофар или при шофиране в насрещното движение.
Стикерите от предното стъкло на автомобилите отпадат и се заменят с информация в регистри. Идеята е проверката да се прави по регистрационния номер на автомобила. Въвежда се и забрана да не се слагат стикери, въведени от общини.
В законопроекта са предвидени и мерки за системните нарушители. При 5 или повече електронни фиша те ще бъдат спирани принудително от органите за контрол, когато бъде засечен от камерите в дадено населено място.
До 3 хил. лева става глобата за преминаване през жп прелез при пусната бариера и светлинна сигнализация. Освен това нарушителите ще се лишават от правото да шофират за 1 година при първо нарушение. При второ глобата скача до 5 хил. лева, а отнемането на книжката е за 3 години. Глобата за това нарушение сега е между 20 и 150 лева.
С промените се дават допълнителни правомощия на определените от министъра на вътрешните работи служби при изпълнение на функциите си да имат право да спират пътните превозни средства, да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление на както на водача, така и на пътниците. Освен те ще имат право при извършване на контрола да връчват на водача и на пътниците не връчени електронни фишове за нарушения по Закона за движението по пътищата или на Кодекса за застраховането, издадени от автоматизирани технически средства и системи на МВР.
В хода на дебата депутатите се обединиха около идеята, че е нужен изцяло нов закон за движение по пътищата, но поради зачестилите инциденти мерки са нужни и сега.
Промените са добри намерения, коментира депутатът от "БСП за България" Георги Свиленски. По думите му не трябва да се отменя и конфискацията на на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори. проблемът при това идвал от прилагането на закона. По думите на Свиленски марката работела и нарушителите са намалели 3 пъти.
Контролът, изпълнението, налагането на глоби, налагането на фишове и на актове, трябва да става единствено от Министерство на вътрешните работи, категоричен е Свиленски.