12 Август 2024понеделник14:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Само обещания

/ брой: 6

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1243

Евгени ГАВРИЛОВ


За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата за тунел под Петрохан продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило. Вчера в Монтана служебният регионален министър Иван Шишков призна, че дългоочакваното стратегическо съоръжение може да се превърне в поредната строителна илюзия у нас. 

В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са рестартирани няколко пъти. Паметливите си спомнят, че първата идея за изграждането на тунел под прохода Петрохан датира още от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът под Петрохан ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под Петрохан. 

През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана като експресен, с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена.

И така повече от век само приказки, обещания и добри намерения. А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. 

Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Затова е логичен въпросът защо изграждането му се бави. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Освен това дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко седем километра, което е два бъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на необходимите инвестиции е около 200 милиона евро.

Сегашният регионален министър вижда като единствено спасение за проекта отдаването му на концесия. Стига обаче концесионерът да не е като "Автомагистрали" ЕАД, благодарение на който магистрала "Хемус" се е запътила към небитието, а тунелът под Петрохан да остане само на обещания и през следващите сто години.

Да се чуди човек как току-що падналите от власт не можаха да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали". За десет години те доказаха, че са факири на подобни врътки.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

ИПИ: В 22 общини няма работеща аптека

автор:Дума

visibility 75

Геомагнитна буря удари Земята

автор:Дума

visibility 92

БСП тръгва към изборите обединена

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 152

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 94

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 80

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 81

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 97

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ