Отнетите социални права
С бюджет 2011 и с политиката си ГЕРБ удря по всички българи, заявява БСП
/ брой: 280
1. Заетост и пазар на труда
* За политиката по заетостта за 2010 и 2011 г. са заложени по 73 млн.лв., наполовина от изразходваните през предходните години.
* Няма нови програми към специфични целеви групи (младежи, хора с увреждания, възрастни работници, икономически неактивни) или разширяване обхвата на най-добре действащите програми.
* Общините не получават достатъчно възможности да реализират регионални програми за заетост в отговор на техните реални нужди.
* По ОП "Развитие на човешките ресурси": Две години преди края на програмния период са договорени едва 42% от средствата по ОП РЧР, а са разплатени само 6.1%. А предвиденият оперативен ресурс в бюджет 2011 в размер само на 336 млн. лв. означава, че през следващата година ще се извършват плащания само по вече сключени договори.
* За достигнатия размер на безработицата 8.92% през м.октомври 2010 г. освен икономическата криза съществено значение имат и горните два фактора - намаляването на средствата за програми по заетост и бавният темп на усвояване на средства по ОП РЧР.
* С промяна в Кодекса на труда и в Закона за държавния служител се отне правото на работещите за ползване на стари или обезщетяване при напускане на неизползвани отпуски. (След намесата на Конституционния съд правото бе възстановено.)
* Намалява се срокът за регистрация на останалите без работа лица от 3 месеца на 7 работни дни след прекратяване на правоотношението.
* Намаляване броя на наетите лица с над 200 хил. човека за 15 месеца.
* Намаляване броя на осигурените лица с над 237 хиляди за последните 15 месеца.
* В абсолютен размер броят на регистрираните безработни е увеличен с 53 000 души.
* Промяна в схемата за изплащане на обезщетенията за временна неработоспособност, като първите три дни са за сметка на работодателя, но в размер на 70%, т.е. намаляване с 10 процента размера на обезщетението.
* Намаляват се двойно средствата за профилактика и рехабилитация на работещите лица.
*Създават се условия за налагане на административен терор върху осигурените лица с временна неработоспособност чрез спиране на обезщетенията при съмнения относно болничните листи или решенията на ТЕЛК.
2. Доходи
*Минималната работна заплата запазва отново равнището на достигнатите 240 лв.
* Отново няма да има осъвременяване на пенсиите.
* Не се увеличава максималният осигурителен доход.
*Не се актуализират възнагражденията в публичния сектор.
* На практика това означава обедняване, предвид размера на инфлацията.
*Драстично увеличение на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица (от 260 лв. до 420 лв.) и на земеделските производители (от 65 лв. и 130 лв. до 240 лв.).
*Диференциране на минималния осигурителен доход на самоосигуряващите се лица за 2011 г. в зависимост от доходите през предходната година - недалновидно и дискриминационно.
* Увеличава се периодът, върху който ще се изчислява обезщетението за временна неработоспособност и трудоустрояване от 6 на 12 месеца.
* Увеличава се периодът, върху който ще се изчислява обезщетението при безработица от 12 на 18 месеца.
* Въвеждане на "данък колиба".
3. Социално включване и социална закрила
* Средствата за социално включване и социална закрила през 2010 и 2011 г. остават непроменени.
* Остава непроменен и броят на хората, които ще получават социални помощи.
* Не са създадени критериите за почти доживотното получаване на социални помощи от здрави хора в работоспособна възраст.
* Размерът на гарантирания минимален доход и достъпът до социални помощи няма да бъде променян.
* Очакваният прокламиран бомбастичен икономически растеж от 3.6% няма да доведе до подобряване на живота на хората с най-ниски доходи и те ще останат също толкова бедни, колкото и през тази година.
* Не се предвиждат реформи в областта на социалното подпомагане и социалния сектор като цяло, за да се ограничи зависимостта от социални помощи на хората и интеграция в заетостта.
* Целевите помощи за енергийно подпомагане се изплащат на два пъти - през месеците ноември и януари, което постави на изпитание хиляди самотни възрастни и семейства с деца при доставката най-вече на твърдо гориво.
4. Деца и семейство
* Увеличава се периодът, върху който ще се изчислява обезщетението при бременност и раждане, от 12 на 18 месеца.
* Увеличава се периодът, върху който се изчислява обезщетението за трудоустрояване при бременност, кърмене или лечение ин-витро, от 6 на 12 месеца.
* През следващата година достъпът до материално подпомагане за семействата с деца ще остане ограничен само за семействата с най-ниски доходи.
* Средствата за семейни помощи остават същите независимо от факта, че през тази година е регистрирана безработица от над 10 на сто (по НСИ) и спад в доходите, с което броят на правоимащите семейства се увеличива.
* Размерът на семейните помощи е "замразен" въпреки инфлацията и повишаването на разходите за издръжка на децата.
* Със закриването на Социално-инвестиционния фонд се забави с повече от година стартирането на "Заемното споразумение" със Световна банка по социалното включване, предназначен за деца от 1 до 7 години.
5. Хора с увреждания
* От 9.04.2010 г. е отнето правото на хората с увреждания над 70% да ползват два пъти годишно безплатен автобусен транспорт.
* Хората с увреждания няма да разчитат на по-голяма подкрепа чрез проекти за трудова интеграция, преустройство на работно място, стартиране на самостоятелна стопанска дейност или профилактика и рехабилитация.
* Намаляване на броя на личните асистенти от 12 000 на 4000, т.е. три пъти, което е в ущърб най-вече на най-уязвимите групи.
* Подменя се 7-степенната интеграционна добавка на хората с трайни увреждания с т.нар. целева социална помощ, с което правят до голяма степен Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ) излишен.
* Ликвидира се Съветът за социално подпомагане към министъра на МТСП, където на експертно ниво се решаваха проблемите, преди да влязат в Национален съвет за тристранно сътрудничество (НСТС).
6. Пенсионна система
* Намаляване на осигурителните вноски за фонд "Пенсии" за 2010 г. с 2%.
* Премахването на точковата система от 01.01.2011 година.
* Увеличаване на осигурителния стаж с по 4 месеца от 2012 година до достигане на 40 г. за мъжете и 37 г. за жените.
* Отпада обезщетението за дълготрайна безработица.
* Отменя се добавката за старост за хората над 75-годишна възраст.
* Отменя се увеличението на "вдовишките добавки".
* Отпада актуализацията на пенсиите по "швейцарското правило".
* Отпада възможността за разсрочено откупуване на трудов стаж.
* От 2012 г. отпадат социалните пенсии и пенсиите за инвалидност.
* Променят се условията за пенсиониране на категорийните работници, което води до намаляване размера на новоотпуснатите пенсии.
* Поставят се основите на плавна приватизация на българската пенсионна система чрез увеличаването на вноските за УПФ от 5% на 7% от 2017 г.
* Въвеждане на целенасочени конкурси за ръководителите на регионалните структури на НОИ с цел подмяна поради политическа целесъобразност.