Мнение
Зад завесата на тайните служби
В другите държави се грижат за сигурността на осведомителите, у нас - разграден двор
/ брой: 180
Славчо КЪНЧЕВ*
"Който стреля първи и последен, стреля най-добре."
Неизвестен автор
Вманиачените на тема "досиета" в България антидържавници изобщо не са проучили ролята на тайните осведомители в противодействието на тероризма. Водени от елементарни собствени интереси и от разяждащи психическото им равновесие емоционални подбуди, те гилотинират устои на националната ни сигурност.
След терористичните актове на 11 септември 2001 г. правителството на САЩ обяви награда 25 млн. долара за сведения, които да доведат до залавянето или физическото унищожаване на Осама бен Ладен. През 2007 г. Сенатът удвои тази сума. Към момента на реалната смърт на бен Ладен сумата на възнаграждението е 50 млн. долара.
Финансовото стимулиране за предоставяне на информация (или директно за унищожаването на търсен престъпник) в САЩ не е измислено специално заради Осама бен Ладен. Още преди две столетия в градчетата на Дивия Запад се лепели обяви с размера на наградата за залавянето (или екзекутирането) на закононарушител.
В условията на активна терористична дейност в Руската федерация (2007 г. - 759 терористични акта, 2008 г. - 642, 2009 г. - 654, 2010 г. - 581, 2011 г. - 760 престъпления с терористичен характер), официалните власти също възприемат
политика за финансово стимулиране
на осведомителите. Чрез този способ е ликвидиран активният участник във военните действия в Чечня Шамил Салманович Басаев (1965-2006), един от ръководителите на самопровъзгласилата се Чеченска република Ичкерия. Бригаден генерал. През юли 1998 г. е назначен за заместник-главнокомандващ на въоръжените сили на Чеченската република. Посмъртно му е присвоено званието генералисимус на ЧРИ. Организатор на множество терористични актове.
На 14 юни 1995 г. под ръководството на Шамил Басаев е нападната болницата в Буденовск, като са взети заложници. Загиват 129 мирни жители, 400 са ранени. На 23 октомври 2002 г. в Театралния център на ул. "Дубровка" в Москва, по указание на Басаев, отряд терористи, под ръководството на Мовсар Бараев, взима като заложници всички зрители и актьори - повече от 800 души. В хода на проведената на 26 октомври операция за освобождаването на заложниците всички терористи - 32 мъже и 18 жени, са унищожени. Загинали или по-късно починали в болници са и 128 души измежду заложниците!
На 27 декември 2002 г. е извършен взрив на Дома на правителството на Чечня, в чието организиране участва и Басаев. Загиват 80 и са ранени около 210 души.
От 1 до 3 септември 2004 г. в резултат на терористичен акт в училище в Беслан загиват над 330 души. Като организатори на този терористичен акт са признати Аслан Масхадов и Шамил Басаев.
Според информация на руските спецслужби Шамил Басаев е организатор на най-крупните терористични актове през този период в Русия. Президентът на Чечня Ахмад Кадиров загива на 9 май 2004 г., в резултат на терористичен акт в столицата на Чечня Грозни. Басаев публично оповести своята отговорност за този атентат.
През 2004 г. Федералната служба за сигурност на Русия (ФСБ) обявява възнаграждение в размер на 300 млн. рубли (10 млн. щ.д.) за информация за Шамил Басаев и Аслан Масхадов. Именно под ръководството на Масхадов е разработено и осъществено нападението над Грозни, Аргун и Гудермес на 6 август 1996 г. (операция "Джихад"). На 17 октомври 1996 г. той възглавява правителството на ЧРИ, същевременно е министър на отбраната и началник на генералния щаб.
Аслан Масхадов е ликвидиран на 8 март 2005 г. в Толстой-Юрт в Чечня, в резултат на специална операция на ФСБ. На 15 март Центърът за връзки с обществеността на ФСБ обявява, че възнаграждение в размер 10 млн. щ.д. "за Масхадов" е изплатено "в пълен размер", без да уточнява на кого. Скоро Федералната служба за безопасност изплаща и 10 млн. щ.д. за информацията, която позволява да бъде открит и ликвидиран на 10 юли 2006 г. в района на с. Екажево (Назранския район на Ингушетия) Шамил Басаев.
Дейността по набиране на осведомители е постоянно занимание на правоохранителните органи и в много други държави. В Англия сътрудниците в правоохранителните органи биват специално обучавани как да привличат лица за нелегално събиране на информация. Ето защо там в обучителната инструкция е записано: "Сътрудникът на полицията е длъжен "да почувства" потенциалния осведомител, преди предполагаемото лице да е в състояние да се ориентира и да осъзнае заинтересоваността на полицейския служител."
Не би било коректно да се обгръщат със (секретния) ореол на славата всички тайни информатори. Както и да се придава сакрална героика на целия процес за вербуване на информатори. Тъй като е отдавнашна практика процедурата, когато, ако подходящият индивид за негласен сътрудник на полицията не дава своето съгласие, полицията да го принуди към сътрудничество. Това се извършва чрез използването на
компрометиращи материали
а понякога и посредством директен шантаж.
В антитерористичните законодателства на Италия, ФРГ и някои други държави са предвидени поощрителни мерки за лицата, които, бидейки съпричастни към терористична дейност, помагат на правоохранителните органи или на съдебните власти да задържат изпълнителите или съучастниците на извършени акции на тероризъм, или да предупредят за готвещо се престъпление, с цел да бъдат предприети изчерпателни профилактични действия, за да бъде предотвратено извършването на терористични акции.
Едни от основните изисквания за организиране събирането на разузнавателна информация в полицията на САЩ са плановост и целенасоченост. Това позволява да бъде избегнато дублирането и разпиляването на ограничените ресурси, а също и да бъде свързан процесът на търсене и събиране на информация с целите на едни или други разузнавателни действия.
Същевременно нормативната база, която регламентира събирането на разузнавателна информация, е публична. Специалните положения на закона, включени предимно в раздел 18 на Кодекса от закони на САЩ, определят тези действия на спецслужбите и криминалната полиция, които се отнасят до:
- достъпа на ФБР към линиите за комуникации (телеграф, телефон, радио, компютърна връзка), с цел получаване на контраразузнавателни данни; прехващане на радио- и телекомуникационни линии;
- процедурите за използване на технически средства за прехващане;
- защитата от незаконно събиране на информация, достъпа на сътрудници на правителствените органи до банките с данни чрез използване на радиоелектронни средства за връзка;
- отваряне на пощенски доставки и пр.
Във всички държави, където се използват тайни осведомители (не е известна нито една страна, в която да е забранена подобна дейност), инструкциите за работа с нелегалните информатори съдържат специално положение, съгласно което полицейските служители, които са във връзка с осведомителите, носят определена
отговорност за тяхната безопасност
Вредата от "лова на вещици - доносници", извършен по време на т.нар. преход у нас, е реална. Създадена е обстановка на осъзнато предубеждение към такъв вид дейност у населението. Въпреки че тя е необходима. Понеже никакъв закон против носенето на покривала на главата от лица от женски пол върху територията на страната ни не би могъл да реши проблема с ефикасното противодействие на терористичната дейност. Понеже съществуват (и са използвани) многократно напълно нормално облечени и жени самоубийки - атентаторки, без наличие на навеждащи данни в досиетата им за подобен вид личностна ориентация. И такива терористични актове са извършвани в Русия, Израел, Турция - все държави с професионално използвана мрежа от осведомители. Въпреки тяхната дейност. Какво остава за България, с тотално прецаканата си мрежа от тайни сътрудници, ако стане обект на сериозна терористична насоченост?!
* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България