Акценти
Пак слагат каруцата пред коня
/ брой: 116
Мозайката на системата за национална сигурност непрекъснато се размества. За добро или за зло, у нас това не се случва рядко. И все някой е недоволен. Сега упреците са насочени към Националната служба за охрана (НСО). А вълненията - около функциите на новата Главна дирекция "Жандармерия, специални операции и борба с тероризма" в МВР. Политически ли са мотивите или не е друг въпрос. По-скоро темата е кога и в какъв ред се правят подобни трансформации, както например чрез Закона за МВР, за който вече стана ясно, че има вето на президента. Преди месец депутатите направиха някои ходове и във Въоръжените сили.
Сега ли му е времето? Сигурно, ако тези и други промени бяха аргументирани в Стратегическия преглед на системата за защита на националната сигурност, включително и на отбраната. Вече година и половина се работи по него, но резултатът е невидим. А правителството само си постави срок за приключване - 30 април 2020 г. Впрегна представители на куп министерства, на Въоръжените сили и специалните служби да работят на принципа "две в едно". До втората половина на март м.г. така наречената голяма междуведомствена група трябваше да предложи на Съвета по сигурността към Министерския съвет общата политическа рамка, по която да се провеждат прегледите. Има ли такава? Къде е, знае ли я широката общественост? Подобна неяснота не е в интерес на създаването на условия за широка подкрепа на процеса както в национален, така и в международен план. Т.е. не са известни политическите параметри на стратегическия преглед.
Въпросът обаче беше, че действията изпреварват анализите и оценките. От прегледа се очаква да последват редица нови концептуални и регламентиращи документи или сериозни промени на сегашните. Най-вероятно ще имаме нова Стратегия за национална сигурност или най-малкото актуализиране на приетата Актуализирана стратегия за национална сигурност. И редица още документи. В отбраната, например - нов закон, програма и план за развитие на Въоръжените сили, доктрини и т.н. Специалните служби също имат свои закони, които са сравнитено нови, но очевидно ще трябва да бъдат съобразени с изводите и препоръките в окончателния доклад. Ще последват реорганизации и преструктурирания, което е нормално, за да се преодолеят констатираните проблеми. Нищо чудно да има и преподчиняване на структури поради обективни или субективни необходимости.
Крайно необходим ни е консенсус за по-нататъшното развитие и укрепване на националната сигурност и отбраната. Става дума за съгласие между властите, институциите и гражданското общество. Българите трябва да разберат каква армия ще имат - професионална, наборна или доброволна. Или как полицията да респектира обществото адекватно в различните ситуации? С какви мерки ще гарантираме сигурност на лекарите, учителите, възрастните и самотните хора? Редица още въпроси чакат отговори, които вече трябваше да ги има.
Оправдание за закъснението може да се окаже пандемията. Но като че ли този преглед започва да си губи смисъла, най-малкото поради наближаващия край на мандата на това управление. Едва ли времето ще стигне да се приемат всички необходими документи. Може би това обяснява и някои конюнктурни решения в сферата на сигурността. Като слагането на каруцата пред коня, например.