03 Декември 2025сряда11:41 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Акценти

Заради Бернската конвенция и зелените:

Магистрала "Струма" - готова чак през 2040 г. срещу 2 млрд. евро

За целта ще се тегли заем, който ще се изплаща години наред

/ брой: 227

автор:Дума

visibility 179

За нито един проект за магистрала в Европа не са правени такива спънки, каквито за АМ „Струма“. Ако подобни препятствия се създаваха в Европейския съюз, нямаше да има мрежа от магистрали с над 80 000 километра дължина. От Бернската конвенция и българските зелени НПО притиснаха държавните институции трасето на АМ „Струма“ в посока София - Кулата да бъде изведено извън Кресненското дефиле. 
Този натиск има висока цена. Вместо довършването на АМ „Струма“ през Дефилето - тоест сегашният път София - Кулата да се разшири и рехабилитира за около 400-500 милиона евро, се премина към вариант платното да върви високо по склоновете на Пирин. Това трасе ще струва между 1,5 и 2 милиарда евро - пари, които страната ни няма и трябва да вземе заем, който ще се изплаща десетки години, пише ekonovini.bg.
Друг отрицателен ефект, освен разликата в цената, е времето за изграждане. При първия вариант - използване на съществуващия път - срокът е максимум 3-4 години и може да бъде готов до 2030 г. Докато при варианта по склоновете на Пирин - най-малко 15 години, тоест около 2040 г., може и да има цяла магистрала. Третият голям проблем е, че дотогава задръстванията и катастрофите ще продължат.

От Бернската конвенция действат избирателно

Бернската конвенция е организация, учредена през 1979 г. за опазване на дивата флора и фауна в Европа. Обаче към нашата страна се наблюдава странно поведение от страна на членовете на Секретариата на Конвенцията. Нито един пътен проект в Европа не е подлаган на толкова обстойни проверки и толкова дълго забавяне - над 20 години. 
През това време в Кресненското дефиле загинаха 76 човека, а 400 са ранените. Пътят през Дефилето е най-смъртоносният и опасен в цяла Европа. Въпреки черната статистика Секретариатът на Конвенцията не се трогва и продължава с наратива, че нов път ще застраши влечуги, земноводни и бозайници.
Избирателното и негативното отношение към България от страна на Бернската конвенция се потвърждава от следните факти. В ЕС общата дължина на магистралите е около 80 000 км.
Лидери са:
– Испания - 16 200 км,
– Германия - 13 100 км,
– Франция - 11 600 км,
– Италия - 6900 км.
Най-гъстите магистрални мрежи са в:
– Нидерландия - 63 км/1000 кв. км,
– Люксембург - 57 км,
– Германия - 35 км,
– Швейцария - 33 км.
Средно за Европа - 18 км магистрали на 1000 кв. км.
Как така всички тези хиляди километри магистрали - пресичайки планини, реки и долини - не засягат влечуги, гущери, змии и бозайници, а само у нас са застрашени? И то при положение, че в България магистралите на 1000 кв. км са под 8 км, в пъти по-ниско от развитите държави.
Тези числа показват огромния мащаб на инфраструктурното строителство в европейските страни. В тази класация България е на дъното - едва 806 км магистрали при 20 000 км пътна мрежа, и с най-много загинали на глава от населението.
Изводът е, че нито един от 80-те хиляди километра магистрали в Европа не е застрашил растителните и животинските видове, а само 16-километровият участък на АМ „Струма“ едва ли не ще унищожи цялата европейска флора и фауна.

Негативното отношение към България 

от Бернската конвенция е обуславено от доносите и лъжите на зелените НПО срещу довършването на АМ „Струма“. За последните години те са над 20. Стигна се дори дотам, че евродепутатът Радан Кънев организира петиция с искане за спиране на проекта за АМ „Струма“ през Дефилето. Добре е, че Европейският парламент не допусна до гласуване петицията. Това е първият случай, когато евродепутат се опитва да провали инфраструктурен проект от национално значение в собствената си държава.
Зелените НПО и техните действия вече струват твърде скъпо на държавата и на всички нас. Срамната ситуация, че в България 16 километра магистрала не могат да се довършат 40 години, трябва да се промени. Единствената възможност АМ „Струма“ да е готова до 2030 г. е да се върне вариантът за разширение и рехабилитация на съществуващия път през Кресненското дефиле. При всяко друго решение задръстванията и катастрофите ще продължават години напред - нещо, което не трябва да се допуска.

ekonovini.bg

Кабинетът изтегли бюджета, няма да подава оставка

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 227

Лаура Кьовеши идва днес у нас

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 227

ЕК спира част от парите ни по ПВУ заради корупцията

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 227

Арестуваха в Брюксел Федерика Могерини

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 227

Сръбската рафинерия без лиценз от САЩ

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 227

Пратеници на Тръмп преговарят с Путин

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 227

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 227

Къде е промяната?

автор:Александър Симов

visibility 0

/ брой: 227

Едни и същи сценки

автор:Георги Христов

visibility 0

/ брой: 227

ПОГРОМЪТ

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 227

Магистрала "Струма" - готова чак през 2040 г. срещу 2 млрд. евро

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 227

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ