
Снимка БТА
Строящият се жп тунел край Вакарел целият е на вълни
По проекта има абсолютно бездействие в последните три години
/ брой: 41
Налага се да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на село Вакарел, заяви министърът на транспорта Гроздан Караджов. Той провери напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин–Септември. Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел.
По отношение на лот 1 от участъка Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите на Балканския полуостров - с обща дължина на двете 13 км.
По думите му въпросите, които касаят тунела, обаче са доста тежки. Той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи с допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента. То обаче е много по-скъпо от това, което е заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати. По думите му това, което му предстои, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи. Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като "лека конструкция" и почвата, която е в него - предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж.
По думите на Караджов, още преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи – допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това не е помогнало.
Той увери, че още през тази седмица може да има някакво предложение по този казус.
Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства, каза още министърът.
Целта е през 2029 г. да пуснем тунела и да тръгне железницата, допълни Караджов. За останалите участъци няма данни за такива проблеми, обясни той. Близо 40% е изпълнено от проекта, заяви министърът.
На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката. Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове, каза Кирил Добрев. "Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г., да я решаваме през 2028 г.", допълни той.
През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин-Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток–Запад и e от изключително важния за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас.