Световната банка похвали предишното правителство
До 2008 г. реформите в просветата са били впечатляващи
/ брой: 211
Заплатите на учителите в България от 2006 до 2008 г. са били увеличени с 46 на сто, отчита Световната банка в доклад за образованието, който бе представен вчера. Латвия и Румъния, например, изпитват сериозни проблеми в просветата заради кризата, а България "има късмет", защото е започнала реформите в сектора преди кризата, заяви Алберто Родригес, ръководител на сектор "Образование" в СБ.
В последните 3 години според Родригес реформите в просветата са привлекли интереса на други страни. Румъния и Полша се замислят да следват вашия пример, посочи той. Макар все още просветните реформи, обвързани с демографския проблем в страната, да не са дали резултат, експертът похвали България, че ефективността в просветата след 2007 г. се е повишила. В доклада се отчита обаче, че издръжката на един ученик у нас е под средноевропейската. При това данните се отнасят за миналите години и не е отчетено намаляването на парите през тази година.
От СБ изразяват притеснение заради задълбочаващите се проблеми със социалното включване на деца от малцинствените групи и по-бедните семейства у нас. Според Родригес реформите ще дадат резултат 8 години след започването им. Той призова образованието да бъде издигнато от правителствен до национален приоритет. Като по-слаби от очакваните се определят резултатите от международната оценка за знанията на българските ученици.
В доклада се посочва, че въвеждането на делегираните бюджети от предишното правителство е добра стъпка към училищна автономия. Тя обаче е съпроводена с демографско намаляване на децата. В периода 2000-2009 г. децата в училищна възраст са намалели с 30%, във възраст за основно образование с 26%, а за средно с 31%. Общите икономии от закритите 340 училища през 2008 г., 111 през 2007 г. и 44 през 2009 г. са 100 млн. лв.
Тежестта на реформата е поета основно от малките общини, отчита СБ и препоръчва да се увеличи броят на защитените училища и да се преразгледат критериите за групиране на общините. Препоръка към страната е и да се организира обучение на два езика за децата от езиковите малцинства и да се изследват причините за лошите резултати на малките училища. Освен това данните показват, че е възможно оптимизацията на училищната мрежа да е довела до отпадането на ученици, особено на ромчета.
Ще правят образователен инспекторат
С новия Закон за училищното образование ще се създаде Национален инспекторат по образованието, който ще анализира качеството на образователната среда - резултатите на учениците и подготовката на учителите. Това съобщи директорът на Националния институт за обучение и квалификация в средното образование към МОМН Анелия Андреева. Инспекторатът ще е независим, като се обсъжда дали да бъде към МС или към МОМН. Той ще публикува годишен доклад за състоянието на образователната система.