Палитра
Морски и планински сюжети разхлаждат в галерия "Нюанс"
Изложбата представя 27 творби, някои от които се показват за първи път
/ брой: 162
"Летни акценти". Така непретенциозно и съвсем в духа на ваканционното настроение е озаглавила своята нова изложба галерия "Нюанс". Това е традиционната лятна експозиция на галерията, която организира и зимни акценти. До 8 септември на столичната улица "Ив. Денкоглу" 42 може да се видят 27 творби на знакови имена в нашата живопис, чийто пик в творчеството свързваме с 20-30-те години на XX век, но има и художници, например Дионисий Дионисиев, Петър Дочев и Светлин Русев, които са наши съвременници. Някои от творбите се показват за пръв път.
Изложбата "Летни акценти" само на пръв поглед изглежда лежерна със своите морски сюжети - вълни, море, скали, с изгледите от Созопол и Балчик, както и китните планински пейзажи, но ако се вгледаме по-внимателно, тя предизвиква истинско удоволствие, защото припомня творчеството на някои автори, които нямат късмета да бъдат излагани толкова често като "топ класиците", но не им отстъпват по талант. От тези художници на първо място ще споменем големия майстор Петър Дочев, към когото галерията има особена слабост, когото няма да видим с неговите индустриални пейзажи или с късните му мрачни абстракции, а с един от неговите лирични пейзажи. Акварелът "Къщи от Ловеч" на другия ловчанлия Борис Данков е може би една от най-впечатляващите в изложбата, художникът е представен с още един горски пейзаж, изпълнен в характерния за него стил в акварела - постигане на силно наситен зелен цвят във всичките му нюанси. Към тази група художници бихме сложили и Кирил Йорданов, чиято маслена картина "Край реката" е нарисувана толкова ефирно, с такива лекота и мека нюансираност, сякаш е изпълнена с акварел. Към тях ще прибавим още двама автори - една от емблемите на Бургас - Дионисий Дионисиев с неговия "Созопол" и позабравения Иван Миланов ("Буря").
За ценителите най-атрактивен е Никола Танев, който е представен с две свои картини - впечатляващата по своята големина и наситени цветове в жълто, червено и оранжево "Филипопол", и с камерен изглед от готически град (без име), вероятно от Франция. Както и един от най-добрите ни маринисти Марио Жеков, като галерията е подбрала в унисон с лятната тема три маслени творби, типични за него - "Вълни" и "Балчик", и не толкова популярния за него сюжет - "Църква", както и 4 непоказвани досега гваша, с характерния за по-късния му период изчистен стил, с наситени цветове. Тук ще добавим и голямата "Композиция" с летящите хора на Димитър Казаков-Нерон.
Когато говорим за по-непознатата страна от творчеството на големите художници, трябва да отбележим Светлин Русев, чиито две "Голи тела", акварел, вероятно са от ранното му творчество, когато той рисува с почти академичен реализъм на рисунъка, изпълнен с виртуозна техника. Типичен за Атанас Михов обаче е изгледът "Край София", познат от други сезони в неговите картини, както и портретът на момиче на Тома Трифоновски, нарисуван в огнено червени, жизнеутвърждаващи краски. Зрителите ще се възхитят още на великолепния портрет на малко момиче от Ари Калъчев, "Пейзаж" от Борис Денев, Борис Стефчев с неговата замечтана мома на верандата и Стоян Василев с малко бижу - пасторална къщичка, озаглавена "На село", посочват от галерията.